امروز

شنبه, ۲۸ مرداد , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۹:۲۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

انتخابات ریاست جمهوری و جامعه شناسی رای روستاییان

نتایج آرا روستاییان در انتخابات ریاست جمهوری تفاوت معناداری با یک دهه گذشته دارد. بررسی جامعه شناختی این تفاوت حکایت از تغییر نگرش و خواسته هایی دارد که در نتیجه عوامل مختلف در روستا به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری روزمشهد(مشهدنیوز)، به نقل از ایرنا نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نشان می دهد در این دوره از انتخابات یک تشابه معنا داری بین رای روستاییان و قشرهای شهری در انتخاب نامزد ریاست جمهوری وجود داشت.
این معنادار بودن زمانی بیشتر چشمگیر می شود که برخلاف تصور برخی کارشناسان سیاسی در این دوره از انتخابات ملاک انتخاب روستاییان معیشت نبوده بلکه پاسخ به نیازهایی است از دید بسیاری از تحلیل گران مورد بی توجهی قرار می گیرد.
برای این تغییر نگرش روستاییان لازم است نگاهی جامعه شناسانه به تغییر سبک زندگی و خواسته های روستاییان در یک دهه گذشته داشته باشیم؛1- روستاییان چگونه رای می دهند؟ این یک پرسش مهم است که در دوره های مختلف از سوی نظریه پردازان نامزدهای مختلف برای جذب سبد رای روستایی مورد واکاوی قرار گرفته است. در بیشتر دوره ها و زمانی که دو قطبی معیشت با دیگر مولفه های سیاسی شکل گرفت تبدیل شده بود قالب کارشناسان رای روستایی را در سبد کاندیدایی تعریف می کردند که بیشترین تاکید بر روی معیشت مردم داشت.
این ذهنیت ایجاد شده موجب شد تا در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری بیشتر کاندیدای انتخاباتی با علم به 17 میلیون رای روستایی شعار های خود را بر محور معیشت و افزایش یارانه ها نقدی قرار دهند.

2- هر چند که نمی توان به صورت کلی گفت روستاییان در انتخابات های پیشین شعار معیشت را به تمامی شعارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترجیح می دادند اما آمار بالای میزان رای روستایی به کاندیداهایی که وعده اقتصادی می دادند این ذهنیت به وجود اورد که برای دسترسی به این سبد رای باید شعار خود را براساس وضعیت اقتصادی روستا و مناطق محروم تنظیم کنند.
این تفکر و وعده هایی که در پاره ای از مواقع با کرامت روستاییان همخوانی نداشت موجب یک یک نوع خیزش علیه تفکر معیشتی تعریف کردن روستاها شکل گیرد که در نهایت در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نمودهای آن بیش از پیش دیده شد.
این خیزش علیه تفکر رایج درباره روستا موجب شد تا هم شیوه اعتماد به وعده ها تغییر کند و هم محیط روستایی از طریق صندوق های رای به نظریه پردازان انتخاباتی اعلام کنند که خواسته های انان با گذشته تفاوت زیادی دارد.

3- تحلیل جامعه شناسی این انتخاب نشان از آن دارد یکی دیگر از دلایل این تغییر رویه در انتخابات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بالا رفتن اطلاعات عمومی و سطح تحصیلات جوانان روستایی در نتیجه توسعه همه جانبه پس از انقلاب است.
ورود جوانان روستایی به دانشگاه های معتبر کشور و قرار گرفتن در بطن مسایل سیاسی و اجتماعی کشور موجب شد تا نگرش خانواده های روستایی نسبت به مقوله انتخابات و فرد انتخاب شوند تغییر کند. همچنین در سه دهه گذشته بالا رفتن سطح تحصیلات موجب گردش نخبگان و تغییر گروه های مرجع تصمیم گیری در روستا شد تا جایی که تحصیلکردهای دانشگاهی و قشر جوان جایگزین مالکان و خوانین قدیمی شدند.
این تغییر گروه مرجع تحول فراوانی در روستاهای کشور ایجاد کرد. کوتاه شدن دست خوانین و مالکان از روستا موجب شد تا خانواده ها با اختیار بیشتری در زمینه سرنوشت خود تصمیم بگیرند زیرا در گذشته کاندیدای انتخاباتی با تطمیع بزرگ یا مالک ده توانستند رای اکثریت آن منطقه را از آن خود کنند.

4- دلیل دیگر برای تغییر شیوه تصمیم گیری محیط های روستایی پیشرفت رسانه ها به ویژه شبکه های مجازی در این منطقه است. در دولت یازدهم اقدام مهمی در توسعه روستایی شکل گرفت و برای اولین بار بسیاری از روستاهای کشور مجهز به اینترنت شد.
ورود اینترنت و گسترش شبکه های اجتماعی در روستا به نوعی یک گستردگی در پوشش اخبار و واقعیت های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بود که بدون سانسور در اختیار تمام اقشار جامعه قرار گرفت.
ارسال اخبار دست اول و بدون سانسور به تمامی مناطق کشور موجب شد تا موجی از اگاهی اجتماعی در سایه شبکه های مجازی شکل گیرد که در نهایت به تغییر تصمیم گیری و خواسته روستاییان تبدیل شود. در کنار شبکه های اجتماعی ورود ماهواره و دسترسی به شبکه های مختلف ماهواره ای محرک دیگری بود که توانست سبک زندگی و تفکر در محیط روستایی را دگرگون کند.

5- تجربه تلخ وعده های اقتصادی در دولت های گذشته و توجه کم به محیط روستایی موجب شد دیگر عاملی بود که زمینه را برای تغییر نگرش روستاییان ایجاد کرد.
در انتخابات های پیشین مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نامزدهای انتخاباتی همواره وعده هایی به روستاییان داده شد که در پایان دوره چهار ساله کمتر به آن عمل شده و در نهایت با کنار رفتن نماینده یا پایان دوره هشت ساله شخص رییس جمهوری این وعده ها به فراموشی سپرده شد.
در دوره کنونی برخی از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با الگو برداری از رییس جمهورهای پیشین قصد داشتند که شعارهای آنان را تکرار کنند که این راهبرد با توجه به پیشینه و ذهنیت روستاییان از شعارهای قبلی با شکست مواجه شد و در نهایت عقلانیت معطوف به هدف در روستا بر تفکر معیشت گرایی غلبه کرد.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تراپیکتراپیکتراپیکتراپیکطراحی سایتتراپیکتراپیک