Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 13627
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 23 اکتبر 2021 - 10:25 |
حملات پهپادی به یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه ضربه‌ای استراتژیک بر ادعای شکست ناپذیری واشنگتن وارد کرد.

چرا حمله به پایگاه التنف شکستی راهبردی برای آمریکا است؟

یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی «التنف» (جنوب شرق سوریه) چهارشنبه شب هدف حملات پهپادی قرار گرفت. این حمله را بسیاری به عنوان ضربه‌ای استراتژیک بر ادعای‌های شکست ناپذیری آمریکا در منطقه می‌دانند چرا که آمریکا از این پایگاه بسیار محافظت کرده و منطقه پرواز ممنوعی در اطراف آن ایجاد کرده بود. […]

چرا حمله به پایگاه التنف شکستی راهبردی برای آمریکا است؟

یکی از مهمترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه یعنی «التنف» (جنوب شرق سوریه) چهارشنبه شب هدف حملات پهپادی قرار گرفت. این حمله را بسیاری به عنوان ضربه‌ای استراتژیک بر ادعای‌های شکست ناپذیری آمریکا در منطقه می‌دانند چرا که آمریکا از این پایگاه بسیار محافظت کرده و منطقه پرواز ممنوعی در اطراف آن ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر حمله پهپادی به پایگاه التنف در حالی رخ داد که آمریکا از آن اطلاع داشت، اما قادر به مقابله با آن نشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ابعاد این حمله و دلایل اهمیت آن خواهیم پرداخت.

جزئیات حمله به پایگاه التنف

شبکه قطری «العربی» به نقل از برخی منابع اعلام کرد که پهپادی ناشناس پایگاه التنف را که نیرو‌های ائتلاف بین‌اللملی در آن مستقر هستند، هدف قرار داده است. این شبکه در ادامه اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی پس از این حمله، «منطقه پرواز ممنوع» اعلام کردند. لحظاتی پس از انتشار این اخبار، یک مقام نظامی سنتکام در گفتگو با شبکه «اسکای نیوز» حمله راکتی به پایگاه التنف را تأیید کرد؛ اما مدعی شد به هیچ یک از نیرو‌های آمریکایی آسیبی وارد نشده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از چند منبع گزارش داد یک پهپاد با چهار راکت پایگاه التنف در مثلث اردن، سوریه و عراق را هدف قرار داده است. با این حال، اسپوتنیک افزود هنوز جزئیاتی درباره تلفات و خسارت احتمالی ناشی از این حمله در دست نیست. سپس نوبت به شبکه «المیادین» رسید که لحظاتی بعد به نقل از برخی منابع گزارش داد این پایگاه آمریکایی با پنج پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. المیادین در ادامه اضافه کرد در این حمله، خوابگاه نظامیان و پادگان‌های نظامی هدف قرار گرفته‌اند و حمله منجر به ویرانی گسترده و آتش‌سوزی شده است.

منابع امنیتی عراق مرتبط با ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا هم همان چهارشنبه گفتند، پایگاه التنف در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن با پنج پهپاد هدف قرار گرفته شده است. این منابع به شبکه روسی راشاتودی گفته اند، حمله از داخل خاک سوریه انجام شده نه از خاک عراق.

در ادامه «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» بامداد پنجشنبه بیانیه‌ای درباره حمله اخیر به پایگاه «التنف» منتشر کرد. سنتکام در این بیانیه با بیان اینکه پایگاه التنف در سوریه مورد حمله عمدی و هماهنگ هواپیما‌های بدون سرنشین قرار گرفته است، گفت در حال بررسی ابعاد و جزئیات این حمله است.

شبکه «الجزیره» به نقل از این سازمان تروریستی گزارش داد: در حال حاضر از تلفات آمریکایی‌ها اطلاعی نداریم. ما به همکاری با شرکای خود برای تأیید اینکه آیا تلفاتی حادث شده یا خیر، ادامه می‌دهیم. سنتکام سپس تهدید کرد که ما حق طبیعی خود را برای دفاع از خود و مقابله به مثل در زمان و مکان مناسب، محفوظ می‌داریم.

سوریه

اهمیت پایگاه التنف و موقعیت استراتژیک آن

پایگاه التنف برای آمریکا موقعیت ویژه‌ای دارد. روزنامه اورشلیم پست در این مورد اعلام کرده که پایگاه آمریکایی التنف ارزش استراتژیک بالایی دارد و آمریکا این پایگاه را برای آموزش شورشیان سوریه تاسیس کرده است. این روزنامه تاکید کرده که پایگاه التنف آمریکا خار در چشم سوریه است. منطقه التنف یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین مناطق در سوریه و نقطه‌ای حیاتی در اتصال ضلع‌های محور مقاومت به یکدیگر است.

گذرگاه التنف نقطه مرزی مشترک بین سه کشور سوریه، عراق و اردن است که نخستین و مهم‌ترین گذرگاه مرزی سوریه با عراق به شمار می‌آید. آمریکا و متحدانش طی سال‌های اخیر همواره تلاش کردند کنترل این گذرگاه در اختیار ارتش سوریه و متحدانش قرار نگیرد. کنترل این گذرگاه تا شعاع ۵۶ کیلومتری در اختیار نیرو‌های آمریکایی قرار دارد و واشنگتن حتی به نیرو‌های سوری نیز اجازه نزدیک شدن به گذرگاه التنف را نمی‌دهد.

این گذرگاه به لحاظ سیاسی نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا این گذرگاه به واسطه نزدیکی به عراق سبب اتصال محور مقاومت در سوریه و عراق می‌شود، موضوعی که آمریکا و متحدانش از آن بیم دارند و مهمترین راهبرد آن‌ها نیز ممانعت از اتصال گروه‌های مقاومت در منطقه به خصوص در سوریه و عراق است.

پاملا اسپنسر، تحلیلگر نروژی در این خصوص عنوان می‌کند که پایگاه نظامی آمریکا در التنف در زمره بزرگترین پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا و به تبع آن در سوریه محسوب می‌شود.

 

پیام‌های حمله به پایگاه آمریکایی التنف

حمله به پایگاه التنف پیام‌های مهمی به دنبال داشته است چرا که گروه‌های مقاومت بعد از تهدید‌های بسیار توانسته اند یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در غرب آسیا را هدف قرار دهند. اخیرا جنگنده‌های صهیونیستی به شهر تدمر حمله کردند.

برخی کارشناسان معتقدند که حمله به مواضع تروریست‌های آمریکایی و گروهک‌های تکفیری در مرز عراق و سوریه در واقع پاسخ به حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یکی از مواضع نیرو‌های مقاومت در نزدیکی فرودگاه تدمر بود که با همکاری آمریکا صورت گرفت.

اتاق عملیات مشترک متحدان سوریه پس از وقوع حمله مذکور، مهاجمان را «جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی» توصیف نموده و تاکید کرده بود که بر اساس اطلاعات و پس از حمله با استفاده از آسمان اردن و منطقه التنف که در اشغال آمریکایی‌هاست، تصمیم گرفته پاسخ این تجاوز را داده و انتقام خون شهدا را بگیریم.

در واقع این حمله هشداری جدی به تروریست‌های آمریکایی بود که اگر بخواهند برای صهیونیست‌ها فضایی جهت حمله به مواضع نیرو‌های مقاومت در مرکز و شرق سوریه فراهم کنند خود آن‌ها نیز هدف قرار خواهند گرفت.

از سوی دیگر آمریکا اطراف پایگاه التنف را به نوعی منطقه پرواز ممنوع تبدیل کرده بود که هیچ طرفی و فردی توان نزدیک شدن به این پایگاه را نداشته باشد، اما با این حمله این حصار نامرئی از بین رفت و اکنون مرکز توطئه آمریکا در سوریه نیز در برابر محور مقاومت بی دفاع شده است. شاید از همین روست که برخی از کارشناسان پا را از این نیز فراتر گذاشته اند و این حمله را با حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق نیز مقایسه کرده اند.

نتیجه
زمانی حمله به پایگاه‌های آمریکا به عنوان یک عمل خاص و استثنا تلقی می‌شد، اما امروزه دیگر حمله به پایگاه‌های آمریکا به مسئله‌ای عمومی تبدیل شده است. حمله به پایگاه التنف با حجم بالای حفاظت نشان داد که آمریکایی‌ها در برابر رشد موشکی و پهپادی نیرو‌های مقاومت عاجز شده اند. شاهد مثال این امر نیز اعتراف پنتاگون مبنی بر ناتوانی آمریکا در برابر موشک‌های انصارالله یمن است.

در واقع آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده است که معادلات نبرد در خاورمیانه تغییر کرده و گروه‌های مقاومت از مرحله تهدید به مرحله اجرا رسیده اند. حملات متعدد به پایگاه‌های آمریکا در شمال و شمال شرق سوریه نشان دهنده است که می‌توان به آمریکا ضربه زد و هیچ واکنشی نیز مشاهده نکرد چرا که آمریکا درگیر مشکلاتی ساختاری در منطقه شده و به همین دلیل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال فرار از خاورمیانه است. فراری که با خروج از افغانستان شروع شده و احتمالا عراق دومین کشوری باشد که آمریکا به دنبال فرار از آن باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.