Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 14821
  پرینتخانه » آموزش, اجتماعی, حوادث، انتظامی, خانواده, سلامت تاریخ انتشار : 07 فوریه 2022 - 13:56 |
سرهنگ جهانی اعلام کرد

والدینی که به فرزند زیر ۱۸ سال خودرو بدهند معاون در جرم هستند

معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: والدینی که به فرزندان زیر ۱۸ سال خودرو بدهند به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضائی تعقیب و مجازات می‌شوند.
والدینی که به فرزند زیر ۱۸ سال خودرو بدهند معاون در جرم هستند

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در گفت‌وگویی رادیویی گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ماده ۷۲۳، اگر فردی بدون گواهینامه رانندگی پشت فرمان قرار بگیرد و رانندگی کند، ضمن اینکه خودش مسئول است و مجازات می‌شود، افرادی که خودرو را در اختیار آن فرد قرار می‌دهند، به عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضائی تعقیب و مجازات می‌شوند لذا اینگونه نباشد که سوئیچ خودرو را به طور مثال در اختیار فردی صغیر قرار دهیم که گواهینامه ندارد.

وی متذکر شد: البته زمانی نیز رابطه سَببی و نسبی بین این افراد برقرار نیست، فقط فردی خودرو را در اختیار راننده بدون گواهینامه قرار داده باشد و شخص فاقد گواهینامه حتی بزرگسال باشد.

این مقام انتظامی ادامه داد: والدین نیز در صورت قرار دادن خودرو به فرزندانشان، به واسطه مسئولیت‌های قانونی که در قبال فرزندانشان دارند، مسئول خواهند بود و باید پاسخگو باشند.

جهانی در پاسخ به این سوال که آیا فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته می‌شود، بیان کرد: بله اینگونه افراد به دادسرای اطفال معرفی می‌شوند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود حتی مواردی وجود داشته که افراد مذکور، بعضاً به نگهداری در مراکز مخصوص افراد زیر ۱۸ سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان را ندارد اما به نوعی زندان برای آن‌ها محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور درباره قوانین مربوط به رانندگی غیرمجاز افراد زیر ۱۸ سال، اظهار کرد: آمارهای تحلیلی سال گذشته نشان داد ۱۸ درصد جان‌باختگان سوانح ترافیکی، زیر ۱۸ سال سن داشتند و این افراد معمولاً کودکانی هستند که در تصادفات مقصر و مسبب نیستند لذا به این فکر افتادیم پوشش ۱۸ ۱۸ را راه‌اندازی و بتوانیم جان افراد مذکور را حفظ کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.