Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 19064
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, ویژه تاریخ انتشار : 19 ژوئن 2022 - 11:41 |
معاون اول قوه قضاییه:

اگر مردم بدانند سران قوا چه قدر در حال تلاش‌اند، نگران نمی‌شوند

معاون اول قوه قضاییه گفت: مردم اگر بدانند که سران سه قوه چقدر برای حل مشکلات جامعه در تلاش‌اند، نگران نمی شوند.
اگر مردم بدانند سران قوا چه قدر در حال تلاش‌اند، نگران نمی‌شوند

به گزارش خبرنگار مشهد نیوز ،  حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق  در نشست خبری که امروز (یکشنبه) ۲۹ خردادماه به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، گفت:  قوه قضاییه امروز با برنامه در حال حرکت است و همه برنامه های قوه قضاییه از روی برنامه در حال اجراست. برنامه های قوه قضاییه پشتوانه علمی دارد. درتدوین این برنامه‌ها از اساتید فن و دانشگاه و قضات دیوان عالی کشور استفاده شده و همواره در حال ارتقا است.

وی افزود: در تدوین این برنامه‌ها  دو چیز محور ماست یکی موارد شش گانه ای است که مقام معظم  رهبری در انتساب حجت الاسلام محسنی اژه ای  ریاست قوه قضاییه فرمودند. دومین محور اصلی ما سند تحول قضایی است.

مصدق تاکید کرد: سیاست کلی قوه قضاییه حرکت بصورت جهادی با برنامه ریزی خاص است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به  بیانیه گام دوم که رهبری همواره تاکید کردند، گفت:  همه همکاران ما در قوه قضاییه  این بیانیه گام دوم را کرارا مطالعه کنند و یک سند عجیبی است. ما اگر بخواهیم در هر بخشی دنبال تحول باشیم حتما باید به بیانیه گام دوم مراجعه کنیم و تحول بدون بیانیه گام دوم میسر نیست.

وی ادامه داد: ما در این دوره مسائل قوه قضاییه را با نخبگان در میان می گذاریم و ریاست قوه قضاییه جلسات متعددی در همه زمینه ها با نخبگان داشته اند. ما در قوه قضاییه چه کارهایی برای رفع مشکلات انها انجام دهیم؟ اساتید دانشگاه در این زمینه به ما کمک می کنند.

مصدق ادامه داد: در دوره جدید تلاش می کنیم به  یک قوه قضاییه اجتماعی که درد جامعه را بفهمد، برسیم. ارتباط قوای سه گانه در این دوره بی نظیر است. هفته ای یک جلسه سران سه قوه دور هم جمع می شوند و مشکلات جامعه را بررسی می کنند. دیشب جلسه بود و روسای سه قوه بودند و فکر کردم که مردم اگر بدانند که سران سه قوه اینقدر برای حل مشکلات جامعه در تلاش‌اند، نگران نمی شوند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: امروز کشور ما در وضعیتی است که نیاز به امیدآفرینی دارد و دشمن در تلاش برای از بین بردن امید مردم است و مردم تلاش دارند که دشمن را ناامید کنند.

وی افزود: تاکید ریاست قوه قضاییه بر این است که پرونده های کثیرالشاکی در اولویت قرار گیرد. ما برای حل مشکلات مربوط به قوه قضاییه برنامه ریزی کردیم و برخی از مشکلات قوه قضاییه ارتباطی با قوه قضاییه ندارد و قوه قضاییه در تولید پرونده هایی که هست دخالتی ندارد.

معاون اول قوه قضاییه با طرح این سوال که  ما برای پیشگیری از تولید پرونده چه کنیم‌؟ گفت: باید موضوع پیشگیری بیشتر مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.  برخی از عناوین مجرمانه که امروز جرم تلقی شده است را  مجلس می تواند جرم زدایی کند. برخی عناوین مجرمانه مانند  رانندگی بدون گواهینامه جرم تلقی شده است. آیا نمی شود این کار را به مراجعی غیر از دادگستری واگذار کرد؟  در این راستا لایحه ای تحت عنوان اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری تهیه شده است و پیگیرش هستیم.

وی با اشاره به مبارزه جدی با فساد گفت: مطالبه مردم این است که دستگاه قضایی با مفسد برخورد کند و می گویم که مبارزه با فساد در این دوره بیشتر از قبل در حال اجراست.

مصدق خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانیان خارج از کشور که می خواهند سرمایه گذاری کنند به نظام  اعتماد کنند و ما اماده پذیرش هستیم. ایران مال آنهاست. اگر مشکلاتی دارند ما امادگی داریم که مشکلاتشان را حل کنیم و به کشور خود بیایند و سرمایه گذاری کنند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برنامه قوه قضاییه در زمینه کاهش ورودی پرونده ها گفت: ما هر سال نسبت به سال قبل با افزایش ورودی پرونده ها مواجه هستیم و در زمینه کاهش ورودی‌ها ما مشترکا با دولت درصددیم از وقوع جرایمی که به صورت پرونده وارد قوه قضاییه می شود جلوگیری کنیم.  کار دیگر این است که ما پیشنهاد کردیم  تحت لایحه ای برخی عناوین مجرمانه به صورت تخلف تلقی شود و به صورت پرونده وارد دستگاه قضایی نشود.

وی درباره کاهش اطاله دادرسی نیز گفت: یکی از برنامه های اصلی ما کاهش اطاله دادرسی است‌ و ما در برنامه تحولی سال جاری آن را به دادگستری های سراسر کشورابلاغ کردیم‌. میانگین زمان رسیدگی ما به پرونده ها  نسبت به سال قبل  کاهش یافته است و سرعت رسیدگی بالا رفته است.

معاون اول قوه قضاییه درباره کاهش هزینه های دادرسی گفت: مبالغی که از ارباب رجوع  دریافت می شود،  جزو درآمدهای عمومی کشور است و در قانون پیش بینی شده است و حتما نیاز به اصلاح قانون دارد و ما لایحه ای در این زمینه در  معاونت حقوقی تهیه کردیم.

وی افزود: در سند تحول سه دسته برنامه اعم از کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت پیش بینی شده است.  بیش از ۹۰ درصد برنامه های کوتاه مدت  و بیش از ۷۰ درصد برنامه های میان مدت عملیاتی شده و برای برنامه های  بلندمدت هم وقت داریم. ما در قوه قضاییه برای برنامه های  بلندمدت تا پایان سال ۱۴۰۲ باید کار را انجام دهیم و در این زمینه هم  ما با مجلس و دولت همکاری لازم را داریم.

وی درباره با حمایت از تولید و کارآفرینان گفت: در سال جاری ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی را  فعال کردیم و آقای عمرانی معاون دادستان کل کشور که  به عنوان دبیر ستاد کارهای اجرایی را انجام می دهند فعال است.  تا خردادماه  سه جلسه در رابطه با این ستاد تشکیل دادیم. در یکی از جلسات از رییس سازمان بورس دعوت کردیم.

وی درباره نشست سازمان اموال تملیکی گفت: دولت پای کار آمده است و از متولیان امر در دولت تشکر می کنم و هماهنگی کامل بین نمایندگان قوه قضاییه وجود دارد و امروز همه انبارهای سازمان، بررسی و  بازرسی شده و انبارها در حال تبدیل شدن به انبارهای دارای استاندارد است. سازمان ثبت هم در رابطه با اموال غیرمنقولی که مصادره شده اقدامات ارزنده ای  انجام دادند و گزارش خوبی است‌.

وی درباره بودجه قوه قضاییه گفت: نمی دانم چه بگویم گریه کنم یا حرف بزنم‌. نمی دانم با مجلس چگونه صحبت کنیم که باور کنند واقعا نیازمندیم و بودجه قوه قضاییه بسیار پایین دیده شده و کف بسیار پایین است.  یکبار یک حرکت جهادی این مجلس انقلابی انجام دهد و کف بودجه قوه قضاییه را بررسی کند و پیشنهاد کردیم ما مثل نصف فلان سازمان باشیم.

وی افزود: در سال گذشته طرح تسری تصویب نشد و  دولت کمک کرده و ریاست قوه قضاییه دغدغه داشتند و مشکل حل شد.  اگر شما بدانید که ریاست قوه نسبت به وضعیت معیشت چقدر اهمیت می دهد به هیچ وجه نگران این موضوع نمی شوید. در همه این موارد ایشان همه کار را انجام دادند تا مشکل حل شود و مذاکراتی با دولت داشتیم تا ببینیم وضعیت دوستان چه می شود. قوه قضاییه را  با این بودجه ای که تصویب شده، نمی شود مدیریت کرد و مدیریت سخت است و دلم به حال آقای محسنی اژه ای می سوزد و گاهی  برخی همکاران که اقلیت هستند در برخی گروه ها مطرح می‌کنند که ایشان دنبال مشکل نمی رود ولی  بدانید که رییس قوه قضاییه به فکر شماست.

نویسنده : سید مجتبی علوی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.