Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 20030
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, تیتر یک, جام حذفی, خانواده, سلامت, شهری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ قهرمانان آسیا, محیط زیست, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : 20 آگوست 2022 - 13:25 |
دوباره باید تکرار کرد؛ تاج با چه رویی برگشته است؟

سودای ریاست و این صندلی ول‌نکن‌ها!

مهدی تاج این روزها به دنبال بازگشت به فوتبال است.بازگشت مهدی تاج درست در روزهای صدور حکم مارک ویلموتس یکی از اتفاقات عجیب فوتبال ایران در چند ماه گذشته بود.
سودای ریاست و این صندلی ول‌نکن‌ها!

رییس سابق فدراسیون فوتبال که در سال 1398 به دلیل مشکلات قلبی از سمت خود استعفا داده بود، حالا تصمیم گرفته به جایگاه سابق خود برگردد و این تصمیم انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است. تاج که مدعی است دو سال از روی حیا سکوت کرده، حالا در شرایطی به فوتبال برگشته که حکم قرارداد آخرین شاهکار او ضربه سنگینی به ورزش کشور زده و او با چنین کارنامه‌ای می‌خواهد دوباره بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه بزند.

بازگشت مهدی تاج اما واکنش تند نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، از کمیته بدوی فدراسیون فوتبال خواسته در مورد تایید صلاحیت افراد به خصوص مهدی تاج دقت عمل لازم را داشته باشد. او در برنامه فوتبال برتر اسمی از مهدی تاج نیاورد اما در خصوص پرونده مارک ویلموتس گفت: نسبت به پرونده این مربی شکایت‌هایی از سوی مردم صورت گرفت و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در کنار سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به این پرونده ورود کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. برای ما محرز شد که در عقد قرارداد با این مربی سوء‌مدیریت صورت گرفته است و به همین خاطر ضرر و زیان زیادی متوجه کشور شده است. ما نباید اجازه دهیم کسانی که در گذشته مسبب این قرارداد شدند بار دیگر وارد صحنه شوند و کار را پیش ببرند. از کسانی که در خصوص بررسی صلاحیت افراد تلاش می‌کنند، خواهش می کنم در اینباره دقت عمل لازم را داشته باشند. چرا که با صدور رای نهایی این پرونده، پرونده مفتوح دارند و از سویی پرونده‌هایی علیه آنها در جریان است که منجر به صدور رای محکومیت قطعی شده است. الان نزدیک بازی‌های جام جهانی هستیم و نباید اجازه دهیم برای فوتبال تصمیماتی گرفته شود که همان مسیر گذشته دنبال شود.

پژمان‌فر حتی مدعی شده در صورت تایید صلاحیت تاج و حضور او در انتخابات فدراسیون فوتبال، آن را باطل خواهد کرد و اجازه حضور تاج را نخواهد داد. قرارداد مارک ویلموتس که در زمان ریاست تاج امضا شده، یکی از عجیب‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال ایران است و ابهامات فراوانی در دل خود دارد. ابهاماتی که حالا گریبان مهدی تاج را گرفته اما او بدون توضیح دادن در این خصوص یا حتی یک عذرخواهی ساده در تلاش است تا به جایی برگردد که مسبب بحران امروز آن است.

سودای ریاست و این صندلی ول‌نکن‌ها!

قرارداد ویلموتس با تیم ملی ایران سالانه ۲ میلیون ۲۵۰ هزار یورو بود که تفاوت فاحشی با قراردادهای قبلی و بعدی او دارد. او در تیم ملی بلژیک سالانه حدود ۸۶۵ هزار یورو و در تیم ملی ساحل عاج حدود ۴۲۰ هزار یورو (برای هفت ماه کار) درآمده داشته و اخیرا هم با سالانه ۴۸۰ هزار یورو سرمربی راجا کازابلانکا شد که البته در این تیم هم دوام نیاورد. مهدی تاج مدعی شده چون قرارداد ویلموتس در سال ۲۰۱۶ مبلغ یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بوده پس امضای قرارداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی با او منطقی است! او تصور می‌کند سرمربی خارجی مانند خانه و ماشین است که در طول زمان ارزشش با تورم بالا برود اما در فوتبال روز دنیا اوضاع اینگونه نیست.

مهدی تاج اما بدون توجه به این فاجعه بزرگ به هر دری می‌زند تا بار دیگر به فوتبال برگردد. او که به خوبی می‌داند بعضی بازیکنان تیم ملی چندان از حضور اسکوچیچ راضی نیستند، وعده بازگشت کی‌روش را داده است. اتفاقی که نتیجه‌اش آن استوری گروهی ملی‌پوشان علیه نماینده مجلس بود. او به نوعی ستارگان تیم ملی را سپر خود کرده و بر بحران دو دوستگی در رختکن ایران دامن زده است.

از طرفی یکی از بحث‌هایی تاج و دوستان او روی آن مانور می‌دهند بحث دخالت سیاسیون در فوتبال است که منجر به تعلیق فدراسیون فوتبال خواهد شد اما ماجرا به شکلی که آن‌ها می‌گویند نیست.

رسول باختر، وکیل حقوقی استدلال جالبی برای این ماجرا آورده است. او با چند مثال نشان داده ماجرا آن طور که می‌گویند نیست و هر نوع حرکتی معنای دخالت سیاسیون در ورزش را نمی‌دهد.

او در بخشی از صحبت‌های خود این‌طور عنوان کرد:«در رسوایی مالی سال ۲۰۱۵، مقامات بسیاری از فدراسیون‌های مختلف و فیفا توسط قوه قضائیه ایالات متحده و سوئیس تحت تعقیب قرار گرفتند که نام ریاست و دبیر کل فیفا در آن میان بوده. فیفا فدراسیون برزیل و یا آمریکا را تعلیق کرد؟! ۲ سال پیش، جانی اینفانتینو تحت تعقیب دادستان کل سوئیس برای جرایم مالی قرار گرفت. سوئیس تعلیق شد؟!

دستگیری رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا توسط پلیس به اتهام مالی، دستگیری ویلیام ریبیرو بازیکن برزیلی به اتهام شروع به قتل داور مسابقه حین بازی، دستگیری ایجنت رونالدو در برزیل به اتهام پول‌شویی، دستگیری رئیس باشگاه بنفیکا در پرتغال به اتهامات مالی و هزاران مثال دیگر اثباتی است بر امکان ورود مقامات قضایی.

اوایل کرونا، فیفا اعلام کرد که ادامه برگزاری مسابقات ذیل نظر مقامات ذی‌صلاح بهداشتی کشورهاست. ظاهرا فیفا خودش این بخش اساسنامه را نادیده گرفته. در این شرایط فیفا باید خودش را تعلیق کند؟!

فرض کنیم در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون کنیا، ۲ نفر درگیر شوند و یکی کشته شود؛ خانواده مقتول اگر برای قتل شکایت کنند، فیفا اجازه رسیدگی نمی‌دهد؟ قطعا ارتکاب جرم در اون کشور باید در دادگاه رسیدگی شود. جرم مالی هم دست کمی از قتل ندارد و در هرصورت جرم، جرم است.

پیشنهاد می‌دهم به قوه قضائیه که هوشمند و حرفه‌ای عمل کند. شما باید به صورت رسمی علت شروع رسیدگی، اتهامات و ادله موجود رو به فیفا بگویید. قطعا اطلاعات غلط و نادرستی به آنها مخابره می‌شود وگرنه فیفا با هرگونه فساد مالی مبارزه می‌کند.»

این صحبت‌ها نشان می‌دهد برخلاف آنچه که تاج می‌گوید، اگر اطلاعات غلط به فیفا نرسد، این نهاد هر نوع حرکتی را به معنای دخالت سیاسیون نمی‌داند و قرار نیست تحت هر شرایطی فوتبال ایران تعلیق شود.

با این حال تاج که در پرونده ویلموتس ضربه‌ای بزرگ به فوتبال ایران زد و بعد هم از فدراسیون رفت، دوباره برگشته تا صندلی ریاست را پس بگیرد و در این راه حاضر است هر کاری کند. او حتی حاضر است حذفش از انتخابات به قیمت تعلیق فوتبال ایران تمام شود. وقتی تاج هنوز از قرارداد با مارک ویلموتس دفاع می‌کند و حکم سه میلیون یورویی را یک پیروزی برای خود می‌داند، چگونه می‌توان امید داشت که در صورت برگشتن او اتفاقات بهتری نسبت به قبل رخ خواهد داد؟ اصلا چه تضمینی وجود دارد که در صورت بازگشت تاج دوباره چند ماه بعد او به خاطر مشکلات قلبی استعفا نکند؟ او در دوران قبلی خود در فدراسیون فوتبال سوای پرونده مارک ویلموتس در دیگر بخش‌ها هم عملکرد مثبتی نداشت. او در آن زمان از فدراسیون پنج ستاره دم می‌زد اما گذر زمان عیار واقعی فدراسیون او را مشخص کرد. بسیاری از گرفتاری‌های این روزهای فوتبال ایران مثل حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا هم ریشه در سوءمدیریت تاج و دوستانش داشت. او درریاست خود چه امکاناتی را برای تیم‌های پایه فراهم کرد یا چه حرکت مثبتی را رقم زد که حالا می‌خواهد برگردد؟ او تلاش کرده عملکرد درخشان تیم ملی در جام جهانی را به نام خود سند بزند ولی کیست که نداند نتایج جام جهانی 2018 به خاطر کادر فنی و ستارگان تیم ملی رخ داد نه مدیریت تاج و رفقایش. تاج با انتخاب ویلموتس به خوبی عیار مدیریتی خود را نشان داد و شاید اگر سال 98 استعفا نمی‌داد اکنون اصلا تیم ملی به جام جهانی هم نرسیده بود. او حتی تلاش کرده ماجرای ویلموتس را گردن وزیر قبلی بیاندازد که این یک خودزنی بزرگ به حساب می‌آید و اگر درست باشد به این معناست که او در زمان ریاستش حتی استقلال فدراسیون را هم حفظ نکرده است. در این بین اگر حرف او درست هم باشد باز هم قرارداد ویلموتس و مبلغ عجیبی که با او بسته شد را توجیه نمی‌کند. شاید بهتر است تاج پیش از هر چیزی بگوید که به واسطه کدام اتفاق مثبت می‌خواهد به فوتبال برگردد.

سودای ریاست و این صندلی ول‌نکن‌ها!

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.