Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 20630
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, تیتر یک, جام حذفی, حوادث، انتظامی, خانواده, سلامت, شهری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, والیبال, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : 12 دسامبر 2022 - 16:59 |

چرا ایران باخت چرا آمریکا برد؟

حسن صانعی پور -مشهد نیوز :جام جهانی 2022 قطر در حالی برای ایران تمام شد که بسیاری از هواداران و مشتاقان و نیز کارشناسان این رشته معتقد بودند تیم ملی با داشتن بازیکنان با تجربه، توان حضور در جمع شانزده تیم مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی را دارد. با این حال علل گوناگونی باعث شد تا فوتبال ایران این فرصت بزرگ را از دست بدهد و از تجربه نسل حاضر فوتبال ایران بهره مناسبی نبرد. با این وصف قصد داریم ضمن بررسی بازی ایران و آمریکا نگاه کوتاهی به دلایل این ناکامی بیاندازیم:
چرا  ایران باخت چرا آمریکا برد؟

تفکرات تهاجی با برنامه دفاعی
شکست ولز در برابر انگلیس مدعی، متحمل بود. در نقطه مقابل ایران با تساوی مقابل آمریکا نیز صعود می‌کرد. با این حال شیوه بازی ایران در برابر تیم جوان آمریکا این موضوع را به بیننده القا می‌کرد که سرمربی و بازیکنان با اندیشه حمله به میدان آمده بودند اما برنامه از پیش تعیین شده آنان دفاعی بود. حضور سعید عزت الهی و احمد نورالهی که از در بیست دقیقه انتهایی علی کریمی نیز به آنها اضافه شد، بیش از آنکه تیم ایران را در باکس دفاعی آمریکا نگه دارد، گارد دفاعی عجیبی به آنها داده بود. از طرفی جناح چپ تیم ملی علیرغم حضور حاج صفی با تجربه و محمدی جوان در هر سه مسابقه ایران عملکرد مناسبی را از خود نشان نداد و معلوم نشد چرا سرمربی همچون جناح راست که با اضافه شدن رامین رضاییان بهتر از بازی انگلیس ترمیم شد، دیرهنگام در اندیشه تغییرات در این جناح افتاد. از طرفی مثلث تهاجمی ایران در بازی با آمریکا فاصله زیادی با دیگر خطوط تیم ملی داشت و این موضوع ضمن خارج کردن سردار آزمون از روند بازی، مهدی طارمی را نیز در بین مدافعان آمریکا تنها گذاشته بود. آنچه از دور نمای بازی ایران با آمریکا بدست می‌آمد این بود که تاکتیک ایران در این بازی که در دونیمه تفاوت‌هایی با هم داشت و در یک ربع آخر آن به حملات احساسی تبدیل شده بود، مبتنی بر دفاع و بهره جستن از حداقل فرصت‌های موجود بود.
تیم بدون شکست آمریکا
تیم ملی آمریکا بدون شکست و به لطف سه امتیاز بازی با ایران بعد از انگلیس راهی مرحله حذفی شد. این موضوع نشان از آنالیز دقیق کادر فنی این تیم در مورد هر سه حریف مرحله گروهی دارد. آمریکا در حالی از ولز تساوی گرفت که ستاره‌های ولزی با اندیشه صعود پا درمیدان نهاده بودند و این تیم در دیدار با انگلیس بهترین بازی خود را به نمایش گذاشته و قبل از رویارویی با ایران می‌دانست از این بازی سرنوشت ساز چه می‌خواهد. در حقیقت شکست ناپذیری آمریکا مقابل انگلیس و ولز که به لحاظ قدرت و سابقه از ایران بالاتر بودند، ضریب اطمینانی بود که شاید در مرحله یک هشتم نیز به مدد این تیم در تقابل با هلند مدعی بیاید.
چرا ایران باخت چرا آمریکا برد؟
بسیاری بر این عقیده بودند که ایران با انگیزه مضاعف در برابر آمریکا ظاهر خواهد شد. انرژی مثبت هواداران در استادیوم و همچنین در داخل ایران آنقدر بود که بازیکنان را برای بُرد تجهیز کند. از طرفی شرایط لازم برای صعود نیز فراهم بود و تنها یک تعلل ایران را از گردونه مسابقات خارج کرد و آمریکا را به دور بعد برد. فرصتی که به دفعات در مسابقات گذشته ایران “چه در جام جهانی و چه قبل از آن” توسط بازیکنان ایران به حریفان داده شد و اوج آن در بازی انگلیس نمایان گردید. با این حال باید گفت: کی‌روش علیرغم تجارب فراوانی که در عرصه بین المللی دارد چند اشتباه تاریخی را در این مسابقات مرتکب شد. ابتدا ریسک غریب او در بازی انگلیس بود که می‌شد در عوض اعتماد به باتجربه‌های افول کرده به جوانان با انگیزه میدان می‌داد و دوم اشراف پایین او به ریز و درشت اتفاقات تیم ملی نسبت به دوره قبل حضورش می‌باشد که نمونه بارز آن را می توان در صحنه ی دقایق تلف شده ایران با آمریکا مشاهده کنیم که سرمربی در کنفرانس خبری بعد ازاین بازی اعلام می کند:” من صحنه پنالتی مشکوک روی طارمی را با جزئیات ندیدم.” و سوم عدم کنترل مناسب حواشی رنگانگ پیرامون تیم ملی توسط کی‌روش بود که ضربات جبران ناپذیری به روند روبه رشد تیم ملی وارد کرد.
آمار و ارقام
بعد از اتمام بازی‌های گروه B مسابقات جام جهانی 2022 قطر آمار و ارقامی توسط کارشناسان ارایه شد که در این بین نام ایران نیز دیده می‌شود؛ ایران با بیست و شش مورد بازپس‌گیری توپ در صدر جدول تیم‌های حاضر در جام‌جهانی در این بخش قرار دارد. همچنین بازیکنان ایران سی و دو ضربه به سمت دروازه را زده‌اند در حالی که قطری‌ها با پنجاه و پنج مورد در صدرمی‌باشند. از نظر تعداد خطا نیز تیم ملی با سی و هفت خطا در رده چهارم و پایین‌تر از اکوادور و هلند و آمریکا قرار گرفته است. تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها و در سه مسابقه، سی و دو ضربه آزاد ‌بدست آورد و در این بخش در رده پانزدهم قرار دارد.
بازیکنان ومسایل روز
در چند ماه اخیر تحرکات سیاسی و اجتماعی دشمنان ایران و جریانات مخربی که توسط آنان رقم خورد تاثیرات منفی خود را در بین ملی پوشان گذاشت. هر چند سرمربی در کنفرانس خبری پاسخ مناسبی را در این خصوص ارایه داد و هرچند بازیکنان برای اعتلای نام ایران تمام تلاش خود را کردند اما به نظر می‌رسید چنانچه تیم ملی با آرامش بیشتری روانه جام جهانی می‌شد به مراتب نتایج قابل قبول تری بدست می آورد.
از اسکوچیچ تا کی‌روش
اسکوچیچ جانشین ویلموتس شد تا با بردهای پی درپی ایران را به جام جهانی برساند. زمزه‌های تعویض او در دو مقطع به گوش رسید و دست آخر این موضوع به حقیقت پیوست و با تغییرات مدیریتی در فدراسیون هدایت تیم ملی به دست کی‌روش سپرده شد. فاصله کوتاه باقی مانده تا جام جهانی بعد حضور کی‌روش، تیم ملی را میان تفکرات اسکوچیچ و کی‌روش نگه داشته و شاید از دلایل ناکامی ایران علیرغم شایستگیهای موجود همین موضوع بوده و خارج شدن از این شرایط مجال هنرنمایی را از ایران گرفت.
ضعیف در مقایسه با گذشته
بهترین عملکرد ایران در جام جهانی، در 2018 روسیه بود، جایی که برای اولین بار، دو باخت در کارنامه تیم ملی ثبت نشد. شاگردان کی‌روش در دوره‌ای که بیش از همیشه به صعود نزدیک شده بودند مراکش را بردند، از اسپانیا با یک گل شکست خوردند و با پرتغال مساوی کردند اما با چهار امتیاز نتوانستند صعود کنند و سوم شدند. رتبه سوم ایران در 2022 قطر نه تنها مورد انتظار علاقمندان این رشته نبود که با توجه به دریافت شش گل از انگلیس خاطره تلخی را برای فوتبال دوستان برجا گذاشت. با این حال تیم ملی ایران در اولین دوره حضور خود در جام جهانی 1978 دو باخت و یک مساوی داشت تا با یک امتیاز در مکان چهارم گروه قرار بگیرد. ایران در دومین حضورش دو شکست را متحمل شد ولی با کسب یک برد مقابل امریکا، امتیازات خود را نسبت به دوره قبلی در این جام، سه برابر کرده و با یک پله صعود، در مکان سوم جدول رده بندی گروه خود قرار گرفت. تیم ملی ایران در سال 2006 برای سومین بار در جام جهانی حاضر شد و با دو شکست و یک تساوی در گروه خود به رتبه چهارمی بسنده کرد. در جام جهانی 2014 که اولین تجربه حضور ایران با کی‌روش بود، ایران دو باخت و یک تساوی را بدست آورد تا در گروه خود چهارم شود.
اشک‌های حسرت
بسیاری از ایرانیان همراه با بازیکنان بعد از اتمام بازی ایران و آمریکا اشک ریختند و خیل عظیمی از هواداران خواب برچشمانشان حرام گردید. در این بین باید به اشک‌های پر از حسرت رامین رضاییان که عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشت بود اشاره کنیم، او هم مانند سایر ملی‌پوشان کنترل احساساتش را از دست داد و برای دقایق بسیاری درون زمین مانده بود و به پهنای صورت اشک می‌ریخت به طوری که از سرمربی تا بازیکنان تیم ملی امریکا به او دلداری دادند. علیرضا بیرانود نیز بعد از بازی در حالی که لباس خود را روی سر کشیده بود در غمگین ترین دقایق فوتبالی خود به سر می برد؛ در حقیقت تورنمنتی که برای گلر اول ایران به دردناک‌ترین شکل ممکن آغاز شده بود، به تلخی هم به اتمام رسید تا دروازه‌بان شایسته فوتبال ایران دومین جام جهانی را با بدترین شکل ممکن به پایان برساند.
نظر پیشکسوتان
سوت پایان بازی ایران با آمریکا با انتقادات و اظهار نظرهای پیشکسوتان و کارشناسان مصاف شد. شاهرخ بیانی در مورد عملکرد تیم ملی گفته است: شرایط طوری بود که اگر باهوش‌تر و شجاعانه‌تر بازی می‌کردیم می‌توانستیم از گروه صعود کنیم اما در هر صورت این اتفاق نیفتاد. ما به بازی چهل سال قبل رو آورده‌ بودیم و مدام بلند زدیم و مربی حریف هم دو بازیکن سرزن به زمین فرستاد و تمام راه‌های گلزنی ما را بست. ما با این روش، به هیچ شکل نمی‌توانستیم گل بزنیم؛ آمریکا عقب کشیده بود تا گل نخورد و ما هم باید دفاع را دور می‌زدیم. همانطور که دیدیم در اواسط نیمه دوم، آمریکا فقط دنبال ضدحمله بود و می‌خواست بازنده نباشند و برد خود را حفظ کند. همچنین فرانکو باره سی، اسطوره فوتبال ایتالیا پس از حذف ایران از جام جهانی، درباره عملکرد شاگردان کارلوس کی‌روش کفته است: من بازی را دیدم و به نظر من ایران خوب بازی کرد. روشن بود که در دفاع خوب کار نکرد و در یک لحظه بازی را از دست داد اما در مجموع بازی خوبی ارائه داد. فشار زیادی روی دفاع ایران بود و من فکر می‌کردم آمریکا فضای بیشتری در اختیار ایران بگذارد. بازی اول بدترین بازی بود و ایران هنوز وارد فضای بازی‌های جام جهانی نشده بود اما در بازی با ولز و آمریکا خوب بازی کرد ولی در شرایطی که با یک مساوی می‌توانست وارد تاریخ شود، این موقعیت خاص را از دست داد. من معتقدم که باید قدرت دفاعی را بالا برد. تیمی که گل نمی‌خورد برنده می‌شود؛ از نظر من ایران در دفاع اذیت شد و نتوانست از پس این مسئله بربیاید و به سایر موارد فکر کند.
بهترین‌های ایران
بررسی وضعیت بازیکنان تیم ملی در جام جهانی یک نمای کلی را به ما نشان می دهد. قدرت و توان ایران با توجه به امکانات و نحوه مدیریت این تیم در جام جهانی به خصوص سه جام جهانی اخیر مناسب بوده است. اگر از بازی انگلیس فاکتور بگیریم باید گفت که ایران در تمامی بازی‌ها آبرومندانه بازی کرده هرچند بهترین فرصت صعود را نیز در قطر از دست داد. با این حال با نگاهی به عملکرد بازیکنان متوجه می‌شویم؛ مهدی طارمی با توجه به تجارب بالایی که از بازی در اروپا بدست آورده و با به ثمر رساندن دو گل، برترین بازیکنان ایران در جام جهانی قطر بود و بدون شک باید به بازی سید مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی و نیز علی قلی زاده نمره قبولی داد هرچند از سردار آزمون انتظار بیشتری در این جام می رفت اما مصدومیت بدموقع او دلیل اصلی افولش در مسابقات بود. در درون دروازه نیز علیرغم اینکه بیراوند با مصدومیت روبرو شد اما عملکرد هر دو گلر ایران در حد انتظار بود و در مجموع باید به تیم ایران علیرغم عدم صعود نمره قبولی داد.
با کی‌روش ادامه بدهیم؟
سرمربی ایران همچون دیگر بازیکنان از حذف ایران ناراحت است اما او بر خلاف بسیاری به آینده امیدوار است: ” مطمئنا همه تیم‌های ملی باید همیشه خودشان را بازسازی بکنند. باید خون‌های تازه در آنها دمیده شود تا بازیکنانی که دیگر از نظر سنی به حد و مرز خودشان رسیده‌اند را بتوانند جایگزین کنند. از نگاه کلی تازه کردن و خون تازه وارد تیم ملی کردن همیشه کار خوبی است. ولی همین تیم هنوز آمادگی این را دارد که در جام ملت‌ها بازی کند. آنها سن مناسب و کیفیت خوبی دارند و به همین جهت فکر می‌کنم آمادگی این را دارند که ادامه بدهند و قهرمان جام ملت‌ها شوند.” با این اوصاف به نظر می‌رسد فوتبال ایران نباید در مورد آینده تیم ملی احساسی عمل کند. تغییرات پی در پی مربیان همان موضوعی است که همیشه به فوتبال ایران ضربه زده و لذا لازم است در خصوص ادامه همکاری با کی‌روش با تاملی بیشتر و بر اساس برنامه اعلامی او تصمیم گیری شود.

نویسنده : حسن صانعی پور
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.