۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 20 April , 2024
شناسه خبر : 20781
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصادی, ایران, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, سیاست خارجی, سیاست داخلی, سیاسی, شهری, علم و فناوری, محیط زیست تاریخ انتشار : 07 ژانویه 2023 - 14:56 |

بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد

بالاخره بعد از ۱۵ دور رای‌گیری در پنج روز، در ساعات ابتدایی امروز (شنبه) کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید، اما ۱۴ رای‌گیری ناموفق و امتیازات زیادی که به مخالفان داده، نشان از راه دشوار او در ادامه این مسیر دارد.
بالاخره کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد

به نقل از وبسایت روزنامه نیویورک‌تایمز، کوین مک‌کارتی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پنج روز گذشته در ۱۴ رای‌گیری مختلف نتوانست ۲۱۸ رای لازم برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورد.

رئیس مجلس نمایندگان برنامه کاری مجلس را تعیین می‌کند و بر روند قانونگذاری نظارت دارد. او در عین‌حال سومین فرد قدرتمند کشور است.

در انتخابات میاندوره‌ای نوامبر سال گذشته آمریکا، جمهوری‌خواهان با اختلاف کمی کنترل مجلس نمایندگان را به دست گرفتند. جمهوری‌خوهان ۲۲۲ کرسی این مجلس را به خود اختصاص دادند و اگر بیش از ۴ نماینده جمهوری‌خواه از او حمایت نمی‌کردند، آرای کافی برای ریاست مجلس را به دست نمی‌آورد. همین اتفاق هم افتاد.
حدود ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه تندرو، که مک‌کارتی را «به اندازه کافی محافظه‌کار» نمی‌دیدند، در ۱۴ دور اول رای‌گیری‌ها به هر کسی رای دادند به جز مک‌کارتی، از دیگر اعضای جمهوری‌خواه حاضر در مجلس نمایندگان گرفته تا حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که در مجلس نیست، اما بر اساس قانون اساسی آمریکا رئیس مجلس نباید لزوماً از بین نمایندگان آن دوره انتخاب شود.

 

با این حال امروز در پانزدهمین دور رای‌گیری و با اعطای امتیازات زیاد به نمایندگان مخالف، مک‌کارتی بالاخره توانست به ریاست مجل نمایندگان برسد. اما مسیری که او برای رسیدن به این جایگاه طی کرد، نشان می‌دهد که در دو سال آینده ممکن است هر رای‌گیری برای تصویب هر لایحه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا، به ایجاد یک بن‌بست مشابه منجر شود.

با این حال، خودش با این پیشبینی‌های تیره و تار از سرنوشت دو ساله این دور از مجلس نمایندگان آمریکا موافق نیست و گفت: اتفاقا این نکته مثبت ماجراست. این فرایند خیلی طول کشید و ما در خلال آن مدیریت را یاد گرفتیم.

این بن‌بست پنج روزه فعالیت مجلس نمایندگان را با مشکل مواجه کرده بود، زیرا بدون انتخاب رئیس، مجلس نمی‌تواند کار خود را آغاز کند و هیچ یک از نمایندگانی که در انتخابات میاندوره‌ای ۲۰۲۲ پیروز شدند، نمی‌توانستند سوگند یاد کرده و عضو رسمی این مجلس محسوب شوند.

در دور پانزدهم، از آنجا که آرای نمایندگان بین مک‌کارتی (۲۱۶ رای) و حکیم جفریز، عضو دموکرات مجلس (۲۱۲ رای) تقسیم شده بود، ۶ مخالف سرسخت مک‌کارتی به رای ممتنع رضایت داده و بدین ترتیب، این نماینده ایالت فلوریدا توانست اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد. (آرای ممتنع در احتساب اکثریت، شمرده نمی‌شوند.)

امتیازاتی که مک‌کارتی برای رفع مخالفت منتقدان خود به آن‌ها داد، قدرت اجرایی او در ریاست مجلس نمایندگان را کاهش می‌دهد. از جمله این امتیازها این است که هر یک از قانون‌گذاران می‌توانند درخواست برکناری رئیس مجلس را بدهند، امتیازی که مک‌کارتی در ابتدا آن را معادل امضای مجوز از بین بردن ریاستش دیده و آن را نپذیرفته بود.

علاوه بر این، مک‌کارتی از همین حالا به جمهوری‌خواهان تندرو وعده داده که یک سوم اعضای کمیته قدرتمند «قوانین» از بین آن‌ها انتخاب خواهد شد. وظیفه کمیته قوانین این است که انتخاب کند چه لایحه‌هایی برای رای‌گیری و بررسی به صحن آورده شود و چگونه درباره آن تصمیم‌گیری شود.

سوگند مک کارتی و اعضای کنگره

 

پس از اعلام پیروزی کوین مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان سوگند یاد کرد. اعضای صد و هجدهمین کنگره نیز  پس از روزها بن بست در انتخابات رئیس مجلس نمایندگان که مانع از تصدی مسئولیت آنها شد، سوگند یاد کردند.

انتظار می رود که مجلس نمایندگان روز دوشنبه در مورد بسته قوانین مجلس رای گیری کند.

مک کارتی: متعهد به توقف هزینه‌های «بیهوده» واشنگتن هستم

 

مک کارتی در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس مجلس نمایندگان گفت که متعهد به توقف هزینه‌های “بیهوده” واشنگتن و افزایش بدهی ملی است.

او گفت: اکنون کار سخت آغاز می شود. آنچه امروز، هفته آینده، ماه آینده، سال آینده اینجا انجام می دهیم، راه را برای همه چیزهایی که در پی خواهد آمد تعیین می‌کند.

مک کارتی همچنین از این فرصت برای «صحبت مستقیم با مردم آمریکا» استفاده کرد و گفت: به عنوان رئیس مجلس، مسئولیت نهایی من در مقابل حزب، کنفرانس یا حتی کنگره ما نیست. مسئولیت من، مسئولیت ما در قبال کشورمان است. هیچ چیز مهم‌تر از ایجاد امکان زندگی و لذت بردن از زندگی برای خانواده‌های آمریکایی نیست. به همین دلیل است که ما متعهد می‌شویم که هزینه‌های بیهوده واشنگتن را متوقف کنیم، قیمت خواربار، بنزین، خودرو، مسکن را کاهش دهیم و رشد بدهی ملی را متوقف کنیم.

او گفت: هیچ کس هیچ قولی نمی‌دهد. مجلس نمایندگان جدید از آمریکا می‌خواهد در رقابت اقتصادی با چین پیروز شود. ما همچنین به چالش‌های بلندمدت آمریکا، بدهی ها و ظهور حزب کمونیست چین خواهیم پرداخت. در مورد حزب کمونیست چین، ما یک کمیته منتخب دو حزبی در باره چین ایجاد خواهیم کرد تا بررسی کند که چگونه صدها هزار شغل به چین بازگردانده شود و سپس در این رقابت اقتصادی پیروز خواهیم شد.

او سپس با اشاره به دورهای متعدد رأی گیری برای تضمین پیروزی به شوخی گفت: “آسان بود، نه؟”

بایدن تبریک گفت

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا انتخاب کوین مک کارتی جمهوری خواه به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را تبریک گفت و آمادگی خود را برای همکاری با جمهوری خواهان اعلام کرد.

در بیانیه بایدن آمده است: جیل و من انتخاب کوین مک کارتی به عنوان رئیس مجلس را تبریک می‌گوییم… همانطور که بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای گفتم، آماده هستم تا زمانی که بتوانم با جمهوری‌خواهان کار کنم و رای‌دهندگان به صراحت اعلام کردند که انتظار دارند جمهوری‌خواهان نیز برای همکاری با من آماده باشند.

جانشین نانسی پلوسی کیست؟

کوین مک کارتی، ۵۷ ساله، یکی از نمایندگان بخش مرکزی ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان است. او نخستین بار در سال ۲۰۰۷ از سوی حوزه انتخاباتی بیکرزفیلد – کالیفرنیا – به مجلس نمایندگان راه یافت. پس از ورود به کنگره مک‌کارتی توانست جایگاه خود در حزب جمهوری‌خواه را مستحکم و ارتقأء دهد به طوری که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ او ریاست مجلس نمایندگان را که در آن سالها اکثریت آن با جمهوری خواهان بود به دست بگیرد.

بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند، او به رهبر اقلیت در این مجلس بدل شد هر چند روابط بسیار نزدیکی با رئیس جمهور وقت – دونالد ترامپ – برقرار کرد به طوری که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ از او به نام «کوین من» یاد می‌کند.

با این حال در جریان یورش ششم ژانویه به کنگره از سوی حامیان دونالد ترامپ، بنا بر گزارش‌ها، کوین مک‌کارتی از دونالد ترامپ در جریان یک تماس تلفنی تند و پر حرارت خواسته بود که حامیانش را از ورود و حمله به ساختمان کنگره بازدارد.

هر چند تنها چند روز بعد از یورش ۶ ژانویه، مک کارتی و دونالد ترامپ با هم در اقامتگاه لوکس مارالاگو دیدار کردند و عکسی به نشانی صلح و اتحاد گرفتند.

مک‌کارتی به علت توانایی‌اش در گرد هم آوردن اردوی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان مورد احترام هم حزبی‌های خود است.

البته رسیدن او به مقام ریاست مجلس نمایندگان می‌تواند پیامدهایی هم برای سیاست خارجی کاخ سفید در بر داشته باشد چرا که او مثلا درباره کمک واشنگتن به اوکراین پیش‌تر گفته بود در مجلس نمایندگان تحت اکثریت جمهوری‌خواهان از امضای «چک سفید» برای اوکراین خبری نخواهد بود.

نکته جالب توجه در رسیدن کوین مک کارتی به ریاست مجلس نمایندگان این است که او جایگزین نانسی پلوسی خواهد شد که او هم از ایالت کالیفرنیا به کنگره راه یافته است.

در حقیقت، دست به دست شدن ریاست مجلس نمایندگان میان دو نماینده ایالت کالیفرنیا در کرانه غربی آمریکا، نکته جالب توجهی است چرا که در فضای سیاسی ایالات متحده، اغلب شهروندان عادت به دیدن رهبرانی دارند که یا ساکن کرانه شرقی‌اند یا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مطرح در این منطقه هستند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.