۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 18 April , 2024
شناسه خبر : 21192
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, ایران, بین الملل, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, دولت, دیگر رسانه ها, سلامت, سیاست داخلی, سیاسی, شهری, شورای نگهبان, علم و فناوری, مجلس, محیط زیست, نظامی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 09 آوریل 2023 - 12:06 |

تصویب کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، که مهمترین دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک شنبه) بیستم فروردین ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود، بررسی و کلیات لایحه تصویب شد.
تصویب کلیات لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار

در ابتدای این جلسه، فاطمه قاسم‌پور عضو کمیسیون اجتماعی به ارائه گزارشی از فرآیند رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار، در مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت که قوانین حمایتی در مورد زنان وجود دارد اما علی‌رغم وجود چنین قوانینی خلأ‌هایی برای حمایت از زنان دیده می‌شود که در این لایحه تلاش شده بسیاری از این خلأ‌ها رفع شود.

در ادامه یکی از نمایندگان مخالف این طرح تاکید کرد که لایحه ارتقاء امنیت زنان بنیان خانواده را سست می‌کند.

حجت الاسلام حسن نوروزی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی در توضیح نظر خود خاطرنشان کرد که بررسی‌های ما نشان می‌دهد این لایحه تحت عنوان قوانین حقوق بشر و بین‌المللی سازمان ملل به ویژه سند ۲۰۳۰ است و بنیان خانواده را سست می‌کند و درگیری بین مردان و زنان ایجاد می‌کند.

و اما محمدباقر قالیباف در پاسخ به بخش دیگری از اظهارات نوروزی که وی را مستبد خوانده بود، گفت: این‌که من مستبد هستم یا نه، نمی‌خواهم به آن جواب دهم و این را به خدا و شما و دوستان واگذار می‌کنم. اما شما آبروی مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.

انتقاد نوروزی به رئیس مجلس این بود که چرا طرح مهریه که از سه سال و نیم پیش به مجلس داده ایم هنوز در مجلس مطرح نشده اما لایحه ارتقاء امنیت زنان که دی‌ماه سال گذشته آمده است، اکنون در دستور کار مجلس قرار گرفته و دلیل این اتفاق را استبداد رئیس مجلس مطرح کرد.

در ادامه بررسی های مربوط به این طرح، مهرداد گودرزوند چگینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با آن تاکید کرد که لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان با استناد به دین مبین اسلام که جایگاه ویژه‌ای برای زنان قائل است در سه حوزه حمایتی، اقدامات پیشگیرانه و قضایی به مسائل حوزه زنان پرداخته است.

یکی دیگر از موافقان این طرح حسین حاتمی از اعضای کمیسیون اجتماعی بود که در واکنش به اظهارات نوروزی، خاطرنشان کرد: بنده به عنوان عضوی از کمیسیون اطمینان می‌دهم که در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان ردی از سند شوم ۲۰۳۰ وجود ندارد.

در جریان بررسی لایحه ارتقاء امنیت زنان در برابر سوء رفتار، عبدالعی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی که از مخالفان این طرح بود، تاکید کرد: بنده با کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار و رعایت حقوق زنان در جامعه مخالف نیستم بلکه معتقدم که باید این لایحه به نحوی تنظیم شود که کانون خانواده را دو قطبی نکند.

در دفاع از گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون کلیات لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان، مهدی عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی تاکید کرد که کمیسیون اجتماعی بند بند لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان را بررسی کرده و این لایحه یک بار برای همیشه این پیام را به دنیا می‌دهد که زنان ایران اسلامی در بالاترین جایگاه قرار دارند.

در این جلسه که انسیه خزعلی معاون امور زنان رییس جمهور هم حضور یافته بود، ضمن تاکید بر اینکه این موضوع بر اساس تاکیدات رهبری تدوین شده است، گفت که برخی موارد ذکر شده درباره لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار همچون رویکرد فمینیتستی و سند ۲۰۳۰ در آن غیرمنصفانه است.

پس از پایان بررسی های نمایندگان و بیان نظرات موافق و مخالف درباره کلیات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، کلیات این لایحه تصویب شد و مجلس وارد بررسی جزییات این لایحه شد.

همچنین با تصمیم رئیس مجلس برخی از مواد این لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.