Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 21218
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, اقتصادی, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, دولت, دیگر رسانه ها, رهبری, ریپورتاژ آگهی, سلامت, سیاست خارجی, سیاست داخلی, سیاسی, شهری, شورای نگهبان, علم و فناوری, مجلس, محیط زیست تاریخ انتشار : 01 می 2023 - 12:32 |
کنعانی اعلام کرد

پیام واضح ایران در قبال «فعال کردن مکانیسم ماشه»/ آغاز فعالیت نمایندگی‌های ایران در عربستان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توسعه روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک در منطقه است.
پیام واضح ایران در قبال «فعال کردن مکانیسم ماشه»/ آغاز فعالیت نمایندگی‌های ایران در عربستان

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حق‌آبه ایران در هیرمند گفت : ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است.
وی با بیان اینکه ما این موضوع را در ابعاد حقوقی، فنی ، سیاسی و تکنیکی پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: طرف افغانستانی به اصل حق‌آبه ایران از هیرمند اذعان دارد، آنها در مورد اینکه چرا حق‌آبه ایران را نمی‌دهند دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که برای ما این دلایل و معذورات قانع‌کننده نیست و ما تاکید داریم که باید طرف افغانستانی به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که منابع آمریکایی ادعا کرده اند در پی این که آمریکا اقدام به توقیف محموله نفتی ایران کرده است ، تهران نیز دست به اقدام متقابل زده است، اظهار کرد: ما بارها تاکید کرده و می‌کنیم که هرکجا منافع ملی ایران مورد هدف قرار بگیرد ایران در عمل اثبات کرده که در این زمینه دست بسته نیست و حداقل اقدامی که انجام می‌دهد اقدام متقابل با آن اقدام است .

کنعانی گفت: ما در دفاع از منافع ملی خود و حقوق شهروندان خود در جایی که مورد تعرض قرار می‌گیرند ، کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا تاکید کرد که ایران در نشست دوحه در ارتباط با افغانستان که به ابتکار سازمان ملل برگزار می شود شرکت می‌کند و ریاست هیات ایران در این نشست بر عهده آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک گفت : بر اساس موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور ایران و بلژیک که از ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است، ما درخواست انتقال آقای اسدالله اسدی به ایران را تسلیم مقامات بلژیک کردیم و دولت بلژیک نیز متقابلاً درخواست انتقال زندانی خود در ایران را ارائه کرده است و این یک روند حقوقی است که مبتنی بر موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور صورت گرفته است .

وی افزود: ان‌شاءالله با حسن نیت طرف بلژیکی، شاهد انتقال آقای اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان به ایران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیراً اخباری منتشر شده در ارتباط با اینکه برخی از طرف‌های اروپایی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد مکانیزم ماشه و فعال کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده اند، گفت: ما نیز همین اخبار را دیده و شنیده‌ایم. چنان که طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهد آنها براساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده اند، به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویا است.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت : سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به صورت معمولی و در گام های اولیه فعالیت خود را در عربستان آغاز کرده‌اند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.