Thursday, 28 March , 2024
شناسه خبر : 21272
  پرینتخانه » اجتماعی, دیگر رسانه ها, فوتبال, ورزشی, یادداشت تاریخ انتشار : 20 می 2023 - 14:54 |

پنجه سیاست روی صورت فوتبال! قهرمانی پاکم آرزوست!

از همان روزی که مهدی تاج گفت؛ پرونده ویلموتس در جیب من است و طلبکارانه به راس فدراسیون ایران برگشت، می شد حدس زد که فساد و تباهی قصد رخت بر بستن از فوتبال ایران را ندارند!
پنجه سیاست روی صورت فوتبال! قهرمانی پاکم آرزوست!

تاج با آن افتضاح فجیع در ماجرای مربی بلژیکی با اشاره آدم هایی از جنس فرا ورزشی آمد تا وقفه ایجاد شده در قهرمانی های پیاپی پرسپولیس را مرتفع سازد. در دوران جدید ریاست او باز هم تیمی به عنوان نخست دست یافت که همه ابزارها و امکانات لازم به جز شایستگی برای قهرمانی را با خود به همراه داشت!
تیمی با پشتوانه سیاستمداران زورمند در راس قدرت که همه راه‌های رقابت سالم برای سایر رقبا را مسدود کردند تا آنها با کمترین دغدغه ای یک جام دیگر را به ویترین خود اضافه کنند. آنها هر جا کارشان به مشکل خورد در زمین و توسط عوامل درونی میدان همچون داوری و بعضا بازیکنان حریف از آن مانع گذشتند.اتفاقات متعددی همچون پنالتی های به ناحق گرفته شده برای آنها و به اشتباه اعلام نشده برای حریفان به خصوص نگرفتن پنالتی گولسیانی و عوض کردن برنده و بازنده دربی و گل های عجیبی که در بعضی مسابقات روی اشتباهات فاحش یاران حریف به ثمر رسید.
در مقابل سر رقیب سنتی شان را با بدترین نا داوری ها و بی عدالتی ها بریده و شرایط یک رقابت سالم و ورزشی برای آنها را کاملا از بین بردند.
اشتباهات داوری اگر چه در همه دنیا جزیی از رقابت‌های ورزشی محسوب می شوند اما وقتی حساب این اشتباهات علیه یک تیم از شمارش خارج می شود باید دلیل مشکل را در جایی دیگر جستجو کرد. اینکه داوران در چهار بازی رفت و برگشت مقابل سپاهان و پرسپولیس نقش اصلی در تعیین و تغییر نتیجه را ایفا کرده اند خود نشان گر وجود دست های پشت پرده ای ست که دیگر پنهان هم نیستند و به صورت علنی و آشکار اقدامات شان را علیه استقلال به اجرا می گذارند! این اشتباهات البته تنها به بازی های استقلال خلاصه نشده و در بعضی مسابقات خطا های پشت محوطه جریمه و یا دایو بستن های مهاجمان با اعلام ضربه پنالتی و اخراج بازیکن حریف همراه شده است. یا گل حریف در شرایطی که چهار بازیکن آفساید را پر کرده بودند مورد پذیرش قرار نگرفته است.و چه امتیازاتی در ورای این اشتباهات جا به جا و کم و زیاد شده است و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت قهرمانی ایفا کرده است!اتفاقاتی از جنس دوران مسعود سلطانی فر که طرفداران استقلال به خاطر حمایت های رنگی اش از تیم حریف به او عنوان «بابا مسعود » داده بودند! آنها تبعیض ها علیه تیم شان را تنها در چهره افرادی همچون سلطانی فر و آذری جهرمی می دیدند در حالی که این افراد خود مهره های تفکر دیگری بودند. بابای اصلی قطعا جای بالا تر و موثر تری نشسته است که امروز بدون سلطانی فر و جهرمی و خیلی از افراد دخیل در موفقیت های نه چندان واقعی و به دور از عدالت آن سال های تیم خاص هنوز افکار حمایتی و آشکار خود را پیاده می کند! حمایت هایی از جنس آنچه ابوترابی امام جمعه موقت تهران بعد از صعود تیم شمس آذر قزوین به لیگ برتر به آن اذعان داشت! کافی ست بازی های اخیر پرسپولیس را مورد بررسی قرار دهیم تا بخشی از این حمایت های غیر فوتبالی را مرور کنیم. وقتی میزبان را مجبور می کنند نقش میهمان را بازی کند و یا با تمام قوا شهر قائمشهر را قرق می کنند تا هواداران نساجی برای ورود به استادیوم به مشکل خورده و طرفداران پرسپولیس را بدون بلیط وارد ورزشگاه می کنند دیگر جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند! به خصوص آنکه داور بازی هم مازنی ها را نه نفره کرده تا خدشه ای به جشن قهرمانی سرخ پوشان وارد نشود!
استقلال، تیمی که سال هاست نه مدیریت درست و دلسوزی داشته و دارد، نه از امکانات و حمایت مادی و معنوی مالک خود وزارت ورزش بهره مند بوده و نه حتی پیشکسوت قابل اتکا و اعتنایی به خود می‌بیند که صدای تظلم و عدالت خواهی هوادارانش باشد، چگونه باید برابر این بی عدالتی ها تاب آورده و شانس قهرمانی در یک رقابت نا برابر برای خودش قائل باشد؟!
استقلال امروز خلاصه شده در چند بازیکن و مربی و نهایتا میلیون ها هوادار خون به دل شده که صدای اعتراض شان انگار به گوش هیچ مسوول پاک نهادی نمی رسد. تیمی که به واسطه سوء مدیریت های اعمال شده توسط مدیران تحمیلی دولتی هرگز تقویت نشده و مجبور است با همان بضاعت قبلی کار را دنبال کند. نگاهی به ترکیب استقلال بیاندازید که در آن بعضا بازیکنانی با کیفیتی پایین تر از سطح لیگ برتر بازی می کنند، اما ساپینتو با همین نفرات نیم بند و کم نام و نشان هم عملکرد قابل دفاعی داشته و چنانچه حق این تیم توسط داوران پر اشتباه داده می شد قطعا رنگ تیم قهرمان آبی بود.
برتری هفت بر یک آبی ها مقابل تیم چهارم جدول در هفته پایانی اگرچه تغییری در جایگاه استقلال در جدول رده بندی ایجاد نکرد اما پیام مهمی برای گردانندگان فوتبال ایران در پی داشت؛ اینکه اگر ب

ند از دست و پای آنها باز کرده و در راه رویا پردازی هایشان سنگ اندازی نکنند قادر به له کردن هر حریفی خواهند بود.
در زمانه ای که قوی ترین مرد دنیا را کیلو ها و گرم ها و سریع ترین دونده جهان را صدم ثانیه ها تعیین می کند، اهدای حتی یک اوت دستی ساده هم می تواند به قیمت تغییر سرنوشت قهرمانی در فوتبال شود! در چنین زمانه ای همین که آبی ها نا توان از مقابله با ترفندهای زهر دار عوامل مافیایی و پشت پرده، در جمع سه تیم بالای جدول قرار دارند تحسین برانگیز و مورد قبول خواهد بود.استقلال اگر چه باز هم قربانی تفکرات ضد استقلالی برخی صاحبان قدرت و نفوذ شده و قافیه رقابت را به دو حریف خود باخته اما می تواند همچون همیشه به تاریخ و اعتبار خود بنازد که با وجود سالها کار شکنی، دشمنی‌ و کم لطفی مالکان گروگان گیر و غریبه با فوتبال خود همچنان به عنوان پر افتخار ترین تیم ایرانی در قاره کهن شناخته می شود.

نویسنده : سید مهدی فاطمی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  1. مریم بختیاری :
    21 مه 23

    بسیار عالی و دقیق.. شاهد بودیم تو لبگهای خارجی. یه توپ رسانی به موقع توپ جمع کن منجر به یک‌کل شد. پس لحطه‌ها و تصمیم های به ظاهر کوچیک و جزئی میتونه سرنوشت ساز باشه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.