۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Thursday, 25 April , 2024
شناسه خبر : 21592
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, ایران, تیتر یک, جام حذفی, خانواده, سلامت, شهری, فوتبال, فوتبال اروپا, لیگ برتر, لیگ قهرمانان آسیا, والیبال, ورزشی, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2023 - 13:02 |

قول‌ها و وعده‌های امیدوارکننده‌ای که باید با ضمانت اجرا همراه باشد

سید ابراهیم رئیسی در آئین تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران و بدرقه کاروان ورزشی اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ قول‌ها و وعده‌های امیدوارکننده‌ای داد که انتظار می‌رود برای تحقق این وعده‌ها، ضمانت اجرایی لازم یعنی همراهی سازمان برنامه و بودجه در تأمین بودجه و اعتبارات موردنیاز ورزش و متناسب‌سازی آن با نیازها و انتظارات مردم و جامعه ورزش مدنظر قرار گیرد.
قول‌ها و وعده‌های امیدوارکننده‌ای که باید با ضمانت اجرا همراه باشد

اهم نکات مطرح شده توسط رییس‌جمهور عبارتند از:
١- رفع مسائل، مشکلات، نگرانی‌ها، مطالبات و دغدغه‌های قهرمانان ورزشی.
٢- حمایت گسترده از ورزش اقشار خاص مانند جانبازان، نابینایان و ناشنوایان.
٣- نگاه متوازن و عادلانه به توسعه و توزیع منابع ورزش در کشور و در استان‌ها و شهرستان‌ها، و دیده شدن همه مردم در ورزش.
٤- توجه به معیشت، بیمه و شرایط شغلی قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی.
٥- به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در کشور.
٦- توجه به ورزش همه آحاد جامعه(ورزش همگانی)، ورزش آقایان و ورزش بانوان که از اهمیت بالاتری برخوردار است.
٧- احداث یک ورزشگاه آبرومند در شان و منزلت قهرمانان ملی ولو این که هزینه داشته باشد، اما در اصل یک سرمایه‌گذاری است.
٨- سهل گیری در آئین‌نامه‌ها، قوانین و مقررات برای بخش خصوصی و باشگاه داران، و توجه به مساله مهم اقتصاد ورزش.
٩- به روز کردن و دانش بنیان شدن ورزش، در حوزه‌هایی که می‌تواند کار دانش بنیان و فناورانه صورت بگیرد باید از بهترین فناوری‌ها در به روز کردن ورزش استفاده شود.
١٠- مساله تسهیل‌گری در امر ورزش اعم از قهرمانی، حرفه‌ای و ورزش باستانی.
١١- گسترش برنامه‌های ورزشی در جامعه برای مقابله با خمودگی‌ها و بی‌نشاطی‌ و ایجاد امید در میان آحاد مردم.
١٢- در نظر گرفتن امتیازات یکسان در حقوق، مزایا و پاداش ها برای پارالمپیکی‌ها مطابق با ورزشکاران المپیکی.
۱۳- توجه به ورزش بانوان بیش از گذشته.
۱۴- به روز شدن تجهیزات در همه رشته‌های ورزشی، تجهیزاتی که برای تمرین و روزآمدن شدن لازم است باید در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.

در یک نگاه کلی به اظهارات رییس‌جمهور در جمع قهرمانان ورزشی می‌توان گفت که این نگاه مثبت رییس قوه مجریه به ورزش و قهرمانان ورزشی، امیدوارکننده و یک حرکت رو به جلو برای ورزش است. اما با توجه به سوابق و مروری بر سخنان و گفته‌های روسای جمهور ادوار در چهار دهه گذشته درباره اهمیت و ضرورت توجه به ورزش و قهرمانان ورزشی، که به تناسب شرایط و نیازهای روز نکاتی را مطرح و گوشزد کرده‌اند، و متاسفانه به دلیل در اولویت قرار نداشتن موضوع ورزش و تربیت بدنی در سازمان برنامه و بودجه کشور و سیاست‌های بودجه‌ای و اقتصادی و توسعه‌ای دولت‌های پیشین و حاضر که نگاه صرفا هزینه‌ای و سطح پایین به ورزش داشته و دارند، باید گفت که عیار واقعی تحقق سخنان و نکات گفته شده در سخنرانی آقای رئیسی در جمع مدال‌آوران ورزش را باید در احکام برنامه هفتم توسعه، و برنامه و بودجه سالانه کشور سنجید. واقعیت آن است که تمامی مدیران ورزش در ادوار مختلف به سهم خود تلاش مضاعفی در افزایش سهم بودجه و اعتبارات ورزش و متناسب سازی آن با نیازها و انتظارات جمعیت کشور داشته‌اند. اما این تلاش‌ها هیچگاه با توفیق همراه نبوده است. در یک حساب سرانگشتی و برای تحقق همین موارد ذکر شده از سوی رییس جمهور، البته به‌جز موضوع احداث ورزشگاه آبرومند که یک پروژه ملی است و باید توسط وزارت راه و مسکن و شهرسازی دنبال شود، حداقل افزایش ده برابری بودجه فعلی می تواند تاحدودی فاصله و شکاف معنادار بودجه سالانه ورزش کشور را با نیازهای واقعی آن ترمیم کند و این امیدواری در جامعه ورزش ایجاد شود که رییس قوه مجریه و دولت در مقام عمل نیز برای ورزش اولویتی در سطح سایر موضوعات مهم قائل شده‌اند. بدیهی است که با تخصیص این اعتبار و بودجه، راه برای مدیران حوزه ورزش کشور در جهت پیشرفت و تحقق اهداف ورزش در ابعاد همگانی و قهرمانی و تکمیل زیرساخت‌های نیمه تمام و رسیدگی به شغل و معیشت ورزشکاران و قهرمانان و حمایت از ورزش اقشار خاص و به روز شدن تجهیزات ورزشی و دانش بنیان شدن ورزش و ارتقاء ورزش بانوان و کسب افتخار در میادین و رقابت‌های بین‌المللی در قاره و جهان همراه با ترویج ارزش‌های فرهنگی و منش و اخلاق پهلوانی هموار خواهد شد.

سیدعبدالحمید احمدی
معاون پیشین وزیر ورزش و جوانان

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.