۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Tuesday, 16 April , 2024
شناسه خبر : 21810
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, ایران, بین الملل, تولید و تجارت, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, علم و فناوری, عمران و اشتغال, محیط زیست, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 20 نوامبر 2023 - 13:25 |
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

دست هرکس ارز هست برگرداند/ سیاست بانک مرکزی، تثبیت ارز است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ارز مفت به کسی نمی دهیم تاکید کرد: دست هر کس ارز هست باید برگرداند زیرا ارز متعلق به عموم جامعه است.
دست هرکس ارز هست برگرداند/ سیاست بانک مرکزی، تثبیت ارز است

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با اشاره به حوادث غزه گفت: ابتدا باید بگویم این ظلم آشکاری است که بر مردم فلسطین شده است و این ظلم قابل تحمل نیست؛ امیدوارم این موضوع به‌نفع مردم فلسطین به سرانجام برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک طی سال‌های گذشته انجام شده است افزود: هوش مصنوعی تصمیم‌گیری بر اساس داده و اطلاعات را هموار می‌کند بنا بر این باید در حکمرانی نیز به ما کمک کند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی باید در هوش مصنوعی جزو ده کشور اول دنیا باشیم، در بعضی از حوزه‌ها عملکردمان خوب است به‌خصوص در زیرساخت‌ها؛ بسیاری از کشورها از الکترونیکی بودن ۹۷ درصد زیرساخت پرداخت در ایران تعجب می‌کردند.

فرزین ادامه داد: احراز هویت غیرحضوری نیز از اقدامات خوب دیگر است که دستورالعمل آن از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ بانک‌ها هم اقدامات خوبی داشتند.

وی با اشاره به تفکیک حساب‌ها خاطرنشان کرد: ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تفکیک شدند که از این حساب‌ها ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب حقوقی و ۱۰ میلیون حساب نیز حقیقی بوده است.

فرزین گفت: بانک مرکزی باید بتواند از هوشمندی استفاده کند و این بحث می‌تواند در نظارت به ما کمک کند. ما در بانک مرکزی در بحث نظارت با مشکل مواجه‌ایم و این یکی از معضلات بانک مرکزی کشورمان است که نظارت دقیقی روی بانک‌ها نداریم.

کنترل نوسانات اقتصادی با نظارت دقیق بر بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها وگردش پول و ارز در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات را می‌توانیم کنترل کنیم، تصریح کرد: پول و ارز باید رصد بشوند؛ این بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود؛ پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.

وی گفت: مراودات با کشورهای مختلف داریم ولی هیچ نظارت دقیقی وجود نداشته و خیلی از آسیب‌ها بخاطر عدم نظارت و اجرای مقررات است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مرتب بانک‌ها و پول را رصد کنیم ولی در این حوزه مشکل داریم، افزود: مشکل دیگر تولید آمار است؛ داده‌های اقتصاد کلان باید ابزاری برای سیاست گذاری و پیش بینی آینده باشند؛ الان آمار واطلاعات موجود این کمک را نمی‌کند؛ به صورت نسبی می‌گویم؛ اما آمار اصلاً به روز نیست و مبتنی بر آمار گذشته است؛ دیتای تورم مربوط به دو سال گذشته است و هیچ کمکی به ما در سیاست گذاری نمی‌کند.

تولید آمار برای منافع سیاسی

فرزین گفت: این آمار بیشتر ابزاری برای منافع سیاسی شده و کمکی به ما به عنوان سیاست‌گذار نمی‌کند ما باید منافع ملی آمار اقتصادی را حس کنیم. آمار اقتصادی را تولید نمی‌کنیم که یکی بگوید من خوب بودم دیگری بد؛ باید آماری تولید شود که به ما کمک کند تا بدانیم سیاست بعدی ما باید چه شود.

وی افزود: می‌گویند بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. نه، این طور نیست عوامل متعددی تأثیرگذار هستند.

فرزین پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این حوزه هم دچار مشکل هستیم؛ در سال‌های قبل تکانه‌های متعددی داشتیم که اگر قابل پیش بینی بود آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.

وی افزود: باید بتوانیم خوب پیش بینی و پیش‌نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه‌ها را خنثی کنیم. به موقع نمی‌توانیم تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک‌هایی که به اقتصاد وارد می‌شود را پیش بینی کنیم.

ایجاد تلاطم در بازار ارز با عملیات روانی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فوراً مصاحبه‌هایی را به نقل از مقامات آمریکا و قطر و … علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام میگویند فنر ارز فشرده شده و تا آخر سال رها می‌شود.

وی با بیان اینکه نه تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، گفت: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم زیرا که منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به مفتی خرج نمی‌کنیم و بابت زیر ساخت‌های کشور خرج می‌کنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند. زیرا که ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد. این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

سیاست تثبیت سیاست قطعی بانک مرکزی است

وی همچنین از کاهش نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ به ۲۶ درصد خبر داد و گفت: سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ انتظارات‌تان را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنرهای خیالی که می‌سازند توجه نکنید. به تئوری‌های الکی توجه نکنید.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انتظارات برای ما خیلی مهم است و اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به این تئوری‌های الکی و فنرهای ساختگی توجه کنند، کار سخت می‌شود ولی اگر اعتماد داشته باشند این تیم هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

در سال ۹۰ بالاترین میزان تراز تجاری را داشتیم ولی با فضاسازی روانی بازار بهم ریخت؛ هر شب این آقایان روایت دارند و زمان تعیین می‌کنند که فلان تاریخ جهش خواهیم داشت.

فرزین با تاکید بر اینکه در فضای انتظاراتی وضعیتی علیه سیاست تثبیت به وجود می‌آوردند؛ تصریح کرد: می‌گویند دولت کسری بودجه دارد و به همین دلیل بازار بهم می‌ریزد؛ اولاً کسری بودجه آنچه اینها می‌گویند نیست و دوماً اصلاً اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه ریالی شود.

وی به رمز ارزها اشاره و تصریح کرد: در رمز ارزها سیاست ما این است که اگر قانونی شود به صادرات و واردات کمک کند ولی محدودیت اعمال شده به استفاده از رمز ارزها در داخل مربوط می‌شود. دلیل آن هم پول‌شویی است و شواهد زیادی داریم که از رمز ارز برای پول‌شویی استفاده می‌شود.

فرزین گفت: قصدمان این است که یک بار دیگر قوانین و مقررات این حوزه را مرور کنیم؛ اگر به ما کمک کند از آن استفاده می‌کنیم؛ تیمی در بانک مرکزی برای این موضوع تشکیل شده و انشاالله به اصلاح سیاست‌های ما کمک کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.