Friday, 29 March , 2024
شناسه خبر : 21938
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اطلاعات و ارتباطات, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, ایران, تولید و تجارت, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, سلامت, شهری, علم و فناوری, عمران و اشتغال, محیط زیست, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 03 دسامبر 2023 - 13:41 |
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اختلاس ۳ میلیارد دلاری تعادل بازار چای را بر هم زد

در حالی این روزها خبر فساد سه میلیارد دلاری در واردات چای در رسانه‌ها منتشر شده که مدیر اجرایی سندیکای چای می‌گوید سال گذشته نسبت به وقوع این اتفاق هشدار داده بود. در همان زمان رسانه‌ها نیز نسبت به اقدام وزارت کشاورزی برای تخصیص ارز تنها به یک شرکت خاص اطلاع‌رسانی کرده بودند.
اختلاس ۳ میلیارد دلاری تعادل بازار چای را بر هم زد

به گزارش خبرنگار ایلنا به گفته ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور یک شرکت در میانه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز دولتی گرفته تا چای و ماشین‌آلات وارد کند. از این میزان حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار به واردات ماشین‌آلات اختصاص پیدا کرده و نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار آن باقی مانده تا برای واردات چای خرج شود، با این حال به گفته سازمان بازرسی برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از آن هیچ کالایی وارد نشده است.

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور در واکنش به این اتفاق به ایلنا گفت: چایکاران اساسا با واردات چای مخالف نیستند زیرا مصرف کشور سالانه ۸۰ هزار تا ۸۵ هزار تن است در حالی که تولید داخل از ۲۶ هزار تن فراتر نمی‌رود، بنابراین تولید داخل پاسخگوی تقاضا نیست و چای باید وارد شود اما درخواست ما این است که واردات آن قانونمند باشد. علاوه بر اینT ایران سالانه ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تن چای از ایران صادر می‌کند.

وی افزود: شرکت خاطی ارز را علاوه بر چای و ماشین‌آلات برای واردات چای، نخ، کیسه و سایر ملزومات تولید چای کیسه‌ای نیز دریافت کرد.

حسنی ادامه داد: میانگین واردات چای به ایران سالانه ۶۵ هزار تن است اما در سال ۱۴۰۱، ۴۵ هزار تن به این حجم افزوده شد و واردات چای به کشور به ۱۱۰ هزار تن رسید. این حجم از افزایش واردات در شرایطی توسط شرکت خاطی صورت گرفته که که چایکاران داخلی هم با افزایش تولید رو‌به‌رو هستند و تولید چای کشور در سال جاری به ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن رشد کرده است. این اتفاق تعادل بازار را بر هم زده، صنعت را با بحران مواجه کرده و به دپو شدن حجم زیادی چای در انبارها انجامیده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای در پاسخ به این پرسش که چگونه وزارت جهاد کشاورزی متوجه این تخلف نشده گفت: ۲۵ آبان سال گذشته من گفت‌وگویی با رسانه‌ها داشتم و اعلام کردم اتفاق شومی در تجارت چای در حال رخ دادن است که نتایج آن بسیار نگران کننده است و دستگاه‌های متولی و نظارتی هر چه سریع‌تر قبل از آنکه دیر شود، به این موضوع ورود کنند. من در جایگاه رئیس سندیکا در شمال کشور وجود یک اشکال را درک کردم، چگونه است که تشکیلاتی مانند وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع پی نبرده است؟

در همین راستا گفتنی است، پیشتر تخصیص ارز واردات چای تنها به یک مجموعه خاص محدود و واردات و ثبت سفارش برای دیگر واردکنندگان متوقف شده بود. تا جایی که واردکنندگان چای از این اقدام اعلام نارضایتی کردند و در در نامه‌ای خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور خواستار بررسی فوری دلایل اقدام وزارت جهادکشاورزی و پیگیری آن شدند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.