۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 21949
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, ارتباطات و فناوری اطلاعات, استان ها, اقتصاد کلان, اقتصادی, انرژی, ایران, تولید و تجارت, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, دولت, رهبری, سلامت, سیاست خارجی, سیاسی, شهری, علم و فناوری, عمران و اشتغال, محیط زیست, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2023 - 14:02 |
در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی»:

رییسی: فرهنگ مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است

رییس جمهور در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» فرهنگ را مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه دانست.
رییسی: فرهنگ مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید سید ابراهیم رییسی صبح امروز یکشنبه در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» ضمن قدردانی از همه کسانی که در سال‌های سپری شده از تاسیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این دستگاه مهم خدمت کردند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را یکی از مهمترین ارگان‌های نظام توصیف می‌کنند و این جلسه نیز برای توجه دادن همه ما به این اهمیت است.

رییس جمهور بیانات هر ساله رهبری در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سالروز تاسیس این نهاد را به مثابه چراغ راهی برای این شورا دانست و افزود: این جلسه همچنین بهانه‌ای برای یادآوری دوباره این سخنان مهم و نیز یادآوری مسئولیت مهم این شورا برای هدایت حرکت فرهنگی و علمی کشور به سمت و سوی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و اقتضائات انقلاب شکوهمند اسلامی است.

رییسی با بیان اینکه اهمیت فرهنگ به عنوان جهت دهنده به اقدامات زیربنایی در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: این فرهنگ است که هم به عنوان شتاب‌دهنده و هم عامل کند شدن حرکت به تمام اقدامات و فعالیت‌ها جهت‌دهی می‌کند؛ فرهنگ مهمترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه است و اگر از ابزار فرهنگ ی به شکل صحیح، در جا و زمان مناسب استفاده شود، در بسیاری عرصه‌ها نیازمند استفاده از ابزار الزام‌آور یا تحمیل کننده نخواهیم بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه موفقیت یک جامعه در گرو میزان کارآمدی ابزارهای فرهنگی آن است، تصریح کرد: ابزارهای کارآمد فرهنگی ما را از بسیاری بایدها و نبایدها و ابزارهای الزام‌آور بی‌نیاز می‌کند.

رییسی با بیان اینکه امروز نیازمند یک نظم و محتوای انقلابی و نظم‌بخشی در مسائل فرهنگی هستیم که نقش قرارگاهی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به خوبی از عهده ایفای آن برآید، گفت: اگر چه همه بخش‌های دیگر نیز در این زمینه مسئولیت دارند و فعال هم هستند، اما نقش و سهم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مهم‌تر است.

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: جهان امروز جهان ارتباطات است و تهاجم فرهنگی به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها و تحمیل الگوهای فرهنگی یک واقعیت غیرقابل انکار است. از سوی دیگر همه عرصه‌های زندگی ما با ابزارها و اقتضائات ارتباطی درهم پیچیده و بر بستر یک نظام اطلاعاتی گسترده قرار دارد لذا امکان نادیده انگاشتن یا کنار گذاشتن این ابزارهای نوین ارتباطی برای هیچ جامعه‌ای وجود ندارد و تنها راه مقابله موثر با تهاجم فرهنگی بی‌رحمانه ایجاد مصونیت فرهنگی با تکیه بر مبانی غنی فرهنگی و دینی است.

رییسی سیاست‌گذاری و هدایت دستگاه‌های متولی علم و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی را از جمله مسئولیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک مرکز قرارگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که آموزش و پرورش، رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی، علمی و تبلیغی ما ذیل یک مرکز قرارگاهی در جهت تقویت و ارتقای فرهنگ در راستای اهداف و محتوای انقلاب اسلامی فعالیت کنند.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ارتقای توأمان علم و فرهنگ در کشور، شناسایی نیازهای فرهنگی جامعه و برنامه‌ریزی جهت رفع آنها را از دیگر ملزومات مصون‌سازی جامعه از شبیخون فرهنگی دانست و گفت: در این راستا رصد دائمی عملکرد دستگاه‌ها و ارزیابی میزان اثرگذاری اقدامات انجام شده در موفقیت اهداف تعیین شده بسیار حائز اهمیت است.

رییسی «سیاست‌گذاری»، «تدوین ضوابط» و «نظارت» را از جمله اقدامات مهم در کار قرارگاهی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات با تقسیم کار منطقی میان نیروهای فعال در میدان عنوان کرد و با تاکید بر پیگیری مستمر اجرایی شدن ضوابط تصریح کرد: ما در بخش برنامه‌ریزی و قانون‌نویسی با کاستی مواجه نیستیم، اما در بخش پیگیری اجرای آنها نیازمند کار تحولی هستیم چرا که ضامن اجرای برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌ها پیگیری مستمر از سوی مسئولان است.

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت کنشگری فعال در تقابل با تهاجم فرهنگی تصریح کرد: کنشگری فعال در این میدان ایجاب می‌کند که تمامی مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی به صورت جهادی کار کنند.

رییسی در ادامه زمان‌بندی در اجرای تصمیمات فرهنگی را حائز اهمیت دانست و افزود: اگر چه تحقق اهداف تصمیمات فرهنگی نیازمند زمان است، اما در این زمینه باید به مقوله زمان‌بندی نیز توجه داشت تا نتیجه کارها مشخص شود.

رییس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه حمایت و پشتیبانی از نهضت فرهنگی مردم‌پایه در کشور در سطوح مختلف را از جمله وظایف همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی برشمرد.

رییسی همچنین با تاکید بر مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم نسبت به افزایش سهم ایران در خزانه علمی و فرهنگی جهان، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های مهم کشور ما داشتن دست برتر در علوم انسانی به واسطه داشتن تمدنی غنی است و باید با تلاش مضاعف نسبت به ارتقا و افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در این بخش، در مراکز علمی جهانی تلاش شود، چرا که علوم انسانی می‌تواند نقش بسیار مهمی در انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن در جهان ایفا کند.

رییس جمهور در پایان برگزاری این نشست را در جهت بازنگری اقدامات انجام شده در بخش فرهنگ و برنامه‌ریزی دقیق و متقن برای آینده حائز اهمیت برشمرد و بهره‌گیری از منظومه فکری رهبری معظم انقلاب اسلامی برای برداشتن گام‌های استوار و اساسی در بخش فرهنگ را موثر و راهگشا دانست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.