۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 19 April , 2024
شناسه خبر : 21952
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, استان ها, ایران, تیتر یک, حقوقی و قضایی, خانواده, خاورمیانه, سلامت, سیاست خارجی, سیاسی, شهری, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2023 - 14:05 |

گوترش: شورای امنیت فلج شده است

دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از ناکامی شورای امنیت در برقراری آتش‌بس در نوار غزه، گفت که «تفرقه‌ها، این نهاد را فلج کرده است.»
گوترش: شورای امنیت فلج شده است

به نقل از فرانس۲۴، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز تاسف از تلاش ناکام شورای امنیت در برقراری آتش‌بس در نوار غزه، تفرقه‌ها و شکاف‌های موجود که این نهاد جهانی را فلج کرده است را محکوم کرد.

گوترش که در مجمع دوحه سخنرانی می‌کرد، گفت که «تفرقه‌های جغرافیایی-راهبردی شورای امنیت را فلج کرده است و این تفرقه‌ها راه‌حل‌ها برای حل و فصل جنگ اسراییل و حماس را تحت‌الشعاع قرار داده است.»

اظهارات گوترش دو روز پس از آن مطرح شده است که آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه را وتو کرد. وی اضافه کرد: بار دیگر بر درخواستم مبنی بر اعلام آتش‌بس بشردوستانه تاکید می‌کنم. متاسفانه شورای امنیت در این کار ناکام ماند اما می‌توانم قول بدهم که تسلیم نخواهم شد.

گوترش پس از گذشت دو ماه از جنگ غزه که بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ شهید که عمدتا زنان و کودکان هستند، در اراضی اشغالی برجای گذاشته است، دستور تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت را صادر کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به‌تازگی ماده ۹۹ منشور این سازمان را که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فعال کرده است تا از این طریق «هر مساله‌ای که به نظر وی ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیندازد را در کانون توجه و اولویت شورای امنیت قرار دهد.»

گوترش تاکید کرد: ما با خطر جدی فروپاشی سازوکار کمک‌های بشردوستانه روبه‌رو هستیم. شرایط به سرعت در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای است که آبستن عواقبی برگشت‌ناپذیر برای همه فلسطینیان و همچنین صلح و امنیت منطقه است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.