۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Friday, 26 April , 2024
شناسه خبر : 19452
  پرینتخانه » آخرین اخبار, آموزش, اجتماعی, تیتر یک, خانواده, دیگر رسانه ها, سلامت, شهری, علم و فناوری, ویژه تاریخ انتشار : 09 جولای 2022 - 15:12 |
ژاپن در بهت و حیرت از ترور آبه؛

مظنون به حرف آمد/ کینه شخصی دلیل ترور

ترور بهت آور نخست وزیر سابق ژاپن شینزو آبه احساس هویت این کشور را به عنوان کشوری صلح آمیز که در آن جنایات خشونت آمیز نادر است، به لرزه درآورد.
مظنون به حرف آمد/ کینه شخصی دلیل ترور

ابوالفضل خدائی: فیلم‌ها و عکس‌های گرافیکی از کشته شدن آبه در جریان یک کارزار انتخاباتی در غرب ژاپن، این کشور را در روز جمعه حیرت زده کرد. با اعلام مرگ نخست وزیر سابق در اوایل عصر، شوک به اندوه تبدیل شد.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از شهروندان ژاپن درباره این حادثه گفت: «شما هرگز در مورد خشونت اسلحه در اینجا نمی شنوید. شما همیشه در مورد آن در ایالات متحده و در تلویزیون، می شنوید، اما نه اینجا. “این خیلی ژاپنی نیست.” شهروند دیگر می گوید که وقایع امروز بیشتر شبیه یک فیلمنامه هالیوود بود تا زندگی واقعی در ژاپن، جایی که در سال ۲۰۲۱ یک مورد مرگ بر اثر یک حادثه مرتبط با اسلحه رخ داد. او گفت: «من از این موضوع شوکه شدم. «بخش تیراندازی گیج کننده است. اسلحه وجود دارد؟ در ژاپن؟”

خبر ترور و درگذشت آبه با موجی از شوک و همدردی رهبران و سیاستمداران سراسر جهان مواجه شد که نشانه ای از روابط پایدار جهانی بود که او در هشت سال حضورش در این کشور به دنبال تقویت آن بود.

هر شکلی از خشونت در ژاپن غیرعادی است، اما خشونت با اسلحه تقریباً بی سابقه است. در تمام سال ۲۰۲۱ تنها یک مورد مرگ ناشی از سلاح گرم وجود داشت. از سال ۲۰۱۷، تنها ۱۴ مورد مرگ ناشی از اسلحه وجود داشته است که رقم بسیار پایینی برای کشوری با ۱۲۵ میلیون نفر جمعیت است. در عین حال قانون سلاح گرم ژاپن بیان می کند که اصولاً اسلحه در این کشور مجاز نیست. برای اسلحه هایی که در شکار استفاده می شود استثناهایی وجود دارد، اما پروسه گرفتن مجوز زمان بر و پرهزینه است. یک فرد قبل از خرید اسلحه باید ۱۲ مرحله را پشت سر بگذارد، از یک کلاس ایمنی اسلحه شروع کند و سپس یک امتحان کتبی را که سه بار در سال برگزار می شود، پشت سر بگذارد. پزشک باید سلامت جسمی و روانی خریدار اسلحه را تأیید کند. مراحل دیگر شامل بررسی پیشینه گسترده و بازرسی پلیس از گاوصندوق اسلحه و قفسه مهمات مورد نیاز برای نگهداری اسلحه و گلوله است.

قرار بود انتخاباتی آرام برای مجلس علیا برگزار شود. اما ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در روز جمعه، تنها دو روز قبل از رفتن رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای، عنصری از هرج و مرج را به سیاست ژاپن اضافه کرد.

به گزارش بی بی سی، شاهدان عینی می گویند در تشریح ابعاد حادثه گفتند مردی را دیدند که اسلحه بزرگ و دست سازی را حمل می کرد و دوبار از پشت به سمت آبه شلیک کرد. وقتی از او سوال شد، او گفت که از آبه “ناراضی” بوده و قصد کشتن او را داشته است. پلیس جزئیاتی در مورد ابعاد تفنگ مورد استفاده در این حمله ارائه کرده است. آنها گفته اند ۴۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر قد دارد، اما در مورد وزن آن، پلیس گفت: «به دلیل احتمال انفجار آن نمی توانیم پاسخی بدهیم».

ضارب به حرف آمد/ پای یاماگامی در میان است!

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای ترور شینزو آبه چه بود؟

آبه ترور شد

آبه، زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین دانست

شیزنو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن جان باخت

 

 

گزارش های رسانه ای می گویند که یک تیم مواد منفجره بعدا برای جمع آوری شواهد به خانه مظنون یورش بردند. به گزارش گاردین پلیس به رسانه ها گفت که یک کارگروه ۹۰ نفره برای بررسی این جنایت تشکیل شده است و مظنون اعتراف کرده است که با سلاح دست ساز به نخست وزیر سابق شلیک کرده است. مظنون به پلیس گفت که او معتقد است آبه بخشی از یک “سازمان خاص” است که یاماگامی از آن کینه ای داشت. پلیس نام این سازمان را فاش نکرد. پلیس همچنین معتقد است مظنون با قطار به این رویداد سفر کرده است، اما مشخص نمی کند که یاماگامی چه مدت برای آبه منتظر بوده است. آنها همچنین گفتند که تحقیقات آنها شامل سطح امنیتی در این رویداد خواهد بود.

پلیس ادعا می کند که چندین سلاح دست ساز مشابه با سلاح مورد استفاده در حمله را از بازرسی در خانه مظنون کشف و ضبط کرده است.

این اولین ترور نخست وزیر سابق ژاپن از زمان نظامی گری قبل از جنگ در دهه ۱۹۳۰ بود.

 

واکنش های گسترده جهانی

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوءقصد به نخست وزیر پیشین ژاپن گفت: «به عنوان یک کشور قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترور آبه شینزو نخست وزیر اسبق ژاپن را محکوم و درگذشت وی را به ملت و دولت دوست، ژاپن تسلیت میگویم. خدمات ارزنده ایشان بعنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنشی گفت: «در خلال نشست گروه بیست در این‌باره اطلاع یافتم و اولین فردی بودم که سخنرانی خود را با ابراز تسلیت به طرف ژاپنی شروع کردم».

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی جداگانه، به قتل رسیدن آبه را «ضایعه‌ای جبران ناپذیر» توصیف کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در نشستی خبری ضمن ابراز تأسف بابت ترور آبه، این اقدام را به «شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد و نخست‌وزیر سابق ژاپن را «فردی میهن‌پرست و مدافع منافع ژاپن» توصیف کرد که روابط خوبی با پوتین داشت.

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر کنونی ژاپن، ترور آبه را «عملی نابخشودنی» توصیف کرده و آن را محکوم کرد. وی همچنین اعلام کرد فعالیت‌های انتخاباتی خود را موقتاً تعطیل می‌کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ترور آبه آن را «شوکه‌کنند» توصیف کرد. سفارت چین در توکیو نیز در پیامی جداگانه مرگ آبه را به ژاپنی‌ها تسلیت گفت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی توئیتری نوشت: «بابت قتل وحشتناک شینزو آبه عمیقاً متأثر شدم. این افتخار را داشتم که سال‌ها او را می‌شناختم و همواره تعهد و همراهی او با چند جانبه گرایی را به خاطر خواهم داشت. به خانواده او و مردم و دولت ژاپن تسلیت می‌گویم».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای ترور آبه را «فاجعه‌ای برای ژاپن» توصیف کرد و گفت: «بابت مرگ شینزو آبه شوکه و عمیقاً ناراحت شدم».

کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، جمهوری چک و فرانسه نیز ضمن ابراز تسلیت به مردم ژاپن، همبستگی خود با این کشور را اعلام کردند.

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا در پیامی توئیتری، آبه را «فردی فوق‌العاده، دموکراتی قدرتمند و قهرمان نظم جهانی چند قطبی» توصیف کرده و «قتل بی‌رحمانه و بزدلانه» او را محکوم کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای بابت ترور آبه ابراز تأسف کرده و با خانواده او و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس در پیامی توئیتری ترور آبه را «بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد و مرگ او را به خانواده‌اش و مردم ژاپن تسلیت گفت.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی توئیتری، این حادثه را محکوم کرده و ضمن ابراز تأسف بابت آن، با خانواده آبه و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد. دولت هند همچنین یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت کشورش بابت ترور آبه «عمیقاً غمگین و نگران» شده است. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از این حادثه «شوکه و متأثر» شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز ترور آبه را محکوم کرده و در بیانیه‌ای نوشت: «او دوست واقعی من و مهم‌تر از آن، آمریکا بود. این ترور ضربه سختی به مردم بی‌نظیر ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند».

«آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا نیز ضمن ابراز تأسف و هم‌دردی با مردم ژاپن گفت شنیدن خبر ترور آبه او را «شوکه» کرد. «جاسیندرا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در واکنشی مشابه گفت از ترور آبه «عمیقاً شوکه شده است».

از سوی دیگر وزرای کشورهای آسیایی از جمله فیلیپین، اندونزی و مالزی در بیانیه‌هایی جداگانه ترور نخست وزیر سابق ژاپن را محکوم کرده و با مردم این کشور ابراز هم دردی کردند.

کشورهای غرب آسیا از جمله امارات متحده عربی، ترکیه نیز ترور آبه را محکوم کرده و مرگ وی را به خانواده و عزیزان وی و مردم ژاپن تسلیت گفتند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به این حادثه واکنش نشان داده و نخست‌وزیر موقت آن نیز ضمن تسلیت بابت این حادثه، آبه را «معمار روابط نوین ژاپن و اسرائیل» توصیف کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.